17. sep
MØTE: Eva Westermark fra Gehl Architects hadde foredrag om valg av trase og Hamars njærhet til Mjøsa.

Foto: Eli J. Haugen
 
Herlighetsfaktoren
Eva Westermark fra danske Gehl Architects foredro om hvordan valg av jernbanetrasé ville påvirke Hamars nærhet til Mjøsa.

Publisert: 26.mai.2016 04:00
Oppdatert: 26.mai.2016 10:02

Det var ikke tvil om at konsulentfirmaet, som har spesialisert seg på byplanlegging, var betenkt over hvordan de enestående mulighetene for trivselsfremmende byutvikling kunne minskes med varianter av dagens spor.

Inntrykket av en svær voll som barriere mot Mjøsa på digitale illustrasjonsmodeller fra Jernbaneverket gjorde at selv innbitte vestforsvarere gikk i tenkeboksen, og uttalte at dette var drøyt. Det er fordeler og ulemper med alle de gjenstående alternativene, og man må velge det som gir størst fordeler og minst ulemper. Og man må tenke byutvikling i stor målestokk, og ikke havne i «skit i væla, leve Toten»-fella.

Når det hevdes, med hederlig unntak fra de fire bidragsyterne som går for dagens stasjonsplassering og senket kulvert, at tunnel under Hamar ikke er mulig og at kulverten ikke kan legges dypt nok til å unngå barriereeffekt mot Herligheten, er vestalternativet diskvalifisert for meg. Pt. synes også midtalternativet krevende, om man skal tro på illustrasjonene som viser et sår gjennom østbyen, og det hevdes at ca 250 hus vil ryke.

Asbjørn Opaas, som holder seg til sak, har en annen og mer skånsom versjon, med blant annet færre rivinger og betydelig mer overbygg. Denne løsningen vil nok uansett prege bybildet i mange vanskelige år.

Min konklusjon går i retning øst, med stasjon ved Vikingskipet, som det beste. Jeg kjøper ikke argumentet om at stasjonen kommer for langt fra sentrum, og at det vil utvikle en ny polarisering. Det kan politikere og byplanleggere styre med retningslinjer for etableringer.

Chris Castberg sa på et av folkemøtene i vinter at vi må slutte å snakke om 5-minuttersbyen. Det er jeg enig i. Han ble litt arrogant avfeid av møteleder Peter Butenschön med at så små problemer

bør vi kunne hanskes med. Jeg har stusset ved påstanden om at stasjonen ikke kan ligge mer enn fem minutter fra det meste, og retorisk spurt meg sjøl om jeg vet om noen som ikke har takket ja til en bra jobb eller unnlatt et viktig møte fordi det ligger utenfor 5-minuttersgrensen. I et folkehelseperspektiv burde jo 10-15 min være et minimum. Men det må legges til rette for gode sykkelmuligheter og koordinert kollektivtilbud, gjerne med fellesbillett tog/buss.

Det østlige alternativet vil skåne flest hus, være til minst hinder under anleggsperioden, og togtrafikken kan gå tilnærmet normalt til man svinger pensen. Folkeaksjonen for en jernbanefri strandsone teller nå mer enn 6.000 navn. Jeg er ikke en av disse, men en av mange sympatisører. Det blir grensende til det patetiske, når Rolf Berntsen i et forsøk på å desavuere aksjonen kaller den «Smeby-aksjonen». Jeg kjenner ikke Geir Bjørnar Smeby personlig, men han gjør en svært viktig jobb på vegne av oss alle.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke