buy Instagram followers
paykwik bozum
Evden eve nakliyat Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
justin tv
paykasa paykwik
Kayseri escort bayan
sirinevler escort beylikduzu escort atakoy escort sisli escort atakoy escort sisli escort sirinevler escort beylikduzu escort beylikduzu escort
ankara escort ankara escort bayan
15. okt
STRANDSONEN: Må bevares og utvikles videre, men det bør skje uten at noen av bydelene skal måtte betale en høy pris for det. Foto: Trond Lillebo
 
Herrene svarerGiset og Smebye
Magert svar: Takk for to svar på innlegget vårt om Korridor øst. Vi mener vi tok opp flere sentrale spørsmål til drøfting og må nok si at vi synes det er et magert svar fra de to.

0
Publisert: 16.jul.2016 04:00
Oppdatert: 16.jul.2016 04:00

Vi registrerer at begge nå har glidd bort fra påstanden om at JBV har sagt at det blir så trangt på Hamar stasjon at de som bor lenger enn gangavstand fra stasjonen, kan dra til Stange eller Brumunddal, men det var vel et forsøk på å skremme?

Videre påstår Giset at det ikke vil bli plass til parkering med stasjon i sentrum. Med en modifisert kulvertløsning er det etter vår oppfatning god plass til parkeringshus og trafikkstasjon. Men det betyr at JBV i forhandlingene med kommunen må gå bort fra den utbyggingen som er foreslått i Hamarbukta. Det er dessuten reist tvil om hvilke positive effekter en slik utbygging vil ha for NSBs drift.

Giset hevder også at å flytte stasjonen kan være bra for sentrum og nevner Aker Brygge som eksempel. Men det var vel industrinedleggingen på Aker Brygge som utløste byutviklingen der? Vestbanen har jo ligget helt brakk til nå. Hva synes dessuten Giset om gamle Østbanen, Oslo S? Er det liv der, eller er også denne stasjonen en byrde for bydelene rundt?

Vi mener stasjonen bør ligge der den er i dag som en naturlig del av et levende og spennende sentrum. Hamar er flott by, la sentrum være det første reisende opplever når de stiger av toget, da er de umiddelbart i en vennlig og imøtekommende by med kort avstand til park- og fritidsområder, kulturhus, gågater, handelssentra, Skibladner-brygge, offentlige kontorer og hoteller. Slik vil aldri reisende komme til å oppleve Hamar om de må gå av ved Vikingskipet stasjon.

Det ser dessverre ut til at verken folkeaksjonen eller Venstre ønsker dette. De satser på Korridor øst, med en liten åpning for Korridor midt. Begge alternativene vil ødelegge sentrale bydeler, og det synes de er greit? Det betyr en løsning som fører til at vi:

*må bygge ned omfattende jordbruksareal*må bryte internasjonale konvensjoner om naturvern*ødelegger fritidsområder i de østlige delene av byen*fjerner parkeringsplassene foran Vikingskipet *får mye støy i mange boligområder*får dårlig tilkobling til Rørosbanen*gir økt biltrafikk til og fra stasjonen*får en stasjon som ikke ligger i nærheten av byens sentrale områder*utarmer sentrum og får to konkurrerende bysentra strandsonen må bevares og utvikles videre, men det bør skje uten at noen av bydelene skal måtte betale en høy pris for det.

Korridor vest vil gi et varig vern av strandsonen med den minste belastningen for innbyggere i øst og vest. Det kan vel hende at mange av folkeaksjonens underskrivere kan ønske en senket løsning i vest dersom det fører til at strandsonen blir vernet

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
Şehirlerarası evden eve nakliyat