Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
22. sep
 
Heter problemet Bjørn Kjos?
Signert. Erik Kristiansen skriver blant annet om pilotstreiken: Av en eller annen grunn har jeg en slags godhet for denne gründeren som blir kalt Kjoser’n.

Publisert: 19.mar.2015 04:00
Oppdatert: 19.mar.2015 07:16

Streiken i Norwegian er over. Kampen fortsetter. Nå gjenstår bare rettssak om hvem som er reell arbeidsgiver. Og at kabinansatte får samme type avtale. Og en utflagging av selskapet?

En av våre fremste eksperter på utestemme, Elin Ørjasæter, ga sitt bidrag til en løsning på konflikten ved å erklære Bjørn Kjos som fagforeningsknuser og klassisk streikebryter. Det er alltid behov for konstruktive innspill, og hun har vel sett noe vi andre verken kan bekrefte eller avkrefte. Eksperter vet jo noe vi andre ikke vet. Vi husker alle geologieksperten som fortalte oss i beste sendetid i fjor høst at fjellet Mannen skulle rase ut klokken 22.13 en bestemt dato. Så vidt jeg vet så står Mannen der fortsatt. Men ekspert, det var han.

For oss utenforstående, som i all hovedsak er opptatt av billige flyreiser, og som i tillegg har et avslappet forhold til denne type streiker som ikke handler om lønn, men om grunnleggende rettigheter for oss alle, kan dette fenomenet i etterkant ses gjennom plussbriller, det vil si mer langsynt. Akkurat som flygeledere aldri har streiket for høyere lønn, men for din og min sikkerhet, gjør heller ikke piloter akkurat det. Poenget er at et streikegrunnlag i disse sjikt aldri kan flagges som lønnskamper eller kamper for ytterligere inntektsøkning, hvis de da ikke ønsker å bli lynsjet i løpet av første streikedag.

Klassekampens redaktør sier det er urovekkende at Kjos vant opinionskampen, og er bekymret for at fagforeningsknusing kan gjennomføres med en viss grad av folkelig støtte. Oljearbeiderne har gitt opp å vinne opinionen. Svaret på dette er enkelt: De enorme tapene står i grell kontrast til de få kravene gjelder. 700 millioner tapte Norwegian, det er nok til å lønne alle pilotene ett år. At opinionen mener dette er skeivt, kommer ikke som en overraskelse.

Fagforeningsknuseren Bjørn Kjos har tidligere inngått avtaler om Loss of licens til en verdi av 60 G, eller 5.300.000 kroner utbetalt skattefritt, for piloter som blir legeerklært udyktige i tjenesten, en ytelsespensjon som vi i det private næringsliv bare kan drømme om og en arbeidsrytme som sånn ca er tariffestet til annenhver dag. Og 12.000 kroner ekstra hvis du sier ja til å jobbe på en fridag, uavhengig av om du flyr to eller sju timer. Dette ligger vel nærmere begrepet bedriftsknusing enn fagforeningsknusing?

Pilotene har etterlyst støtte fra LO og de rødgrønne partiene. De har rett, det har vært stille fra det holdet. Kanskje skyldes det utmattelse etter generalstreiken i februar mot blant annet et prøveprosjekt angående midlertidige ansettelser? En ordning som skal evalueres neste år og som skrotes hvis det viser seg at vi er i ferd med å bli løsarbeidere alle mann. Den eneste politiker som har respondert, er Senterpartiets Per Olaf Lundteigen. Ikke overraskende at en distriktsforkjemper har sterke synspunkter på globaliseringen av luftfarten. Senterpartiet har tross alt lang erfaring med vellykkede tollbarrierer.

Ingen bransjer kan overleve i markedet hvis drifts- og lønnskostnader er vesentlig høyere enn konkurrentenes. Det er sjelden vi ser at bransjer løper i flokk samtidig, men vi fikk et lite eksempel i året som gikk da avisbransjens eiere brettet opp ermene og ryddet skikkelig i redaksjonslokalene. Årsaken var innlysende: Det handlet verken om fagforeningsknusing eller innbitte ønsker om å ramme egne ansatte, men et spørsmål om å tilpasse seg, overleve og muligens vokse videre. Med andre ord: Trygge de arbeidsplasser som lot seg trygge. Så langt. For papiraviser over hele verden er under et enormt press.

Det er mulig hele den internasjonale flybransjen vil la seg regulere og tilpasse seg de ansattes grunnleggende behov i alle land. Slik gikk det imidlertid ikke med skipsfarten, og slik gikk det definitivt ikke med tekstilbransjen. Det er lite trolig at resten av verden har altfor stive blikk på hva fagforeninger med utspring i offentlig forvaltning i Norge får streiket seg til av garantier. Det er mer sannsynlig at de vil gi mer gass for å ta ytterligere markedsandeler.

Men tilbake til Bjørn Kjos. Jeg kjenner dessverre ikke denne godslige bestefartypen med den herlige latteren og det lune smilet. Av en eller annen grunn har jeg tillit til, og en slags godhet for, denne gründeren som blir kalt Kjoser’n. Ikke bare fordi jeg pleier å fly med Norwegian og er fornøyd med det, men fordi jeg oppfatter at denne mannen gjør sitt ytterste for å kunne ri to ville hester samtidig, og framstår som en av de beste i denne spesielle idretten. Når han i tillegg har vist at han mestrer sprangridning, med kun et par riv, erklærer seg som taper, sammen med sine passasjerer, så framstår det rett og slett som troverdig.

Med Knut Faldbakkens knusende dom over gretne gubbers skriverier i HA friskt i minne, for øvrig noe av det mest kostelige jeg har lest på lang tid, så tenker jeg at det skal han faan meg ikke få tatt meg som. En gubbe er en som har tenkt de tankene han har tenkt å tenke her i livet, verken mer eller mindre. Endring er noe dritt. Du fødes, blir opp over øra ung, stifter familie, får barn, blir bestefar og gubbe, for deretter å dø som et stappfullt bibliotek av mer eller mindre klokskap og erfaring. En idiotisk ordning, men slik er det.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke