Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
21. sep
VEGEN: I full bredde med markeringsstenger og målebånd for gruskanten og målebåndet som viser tre meter.
FOTO: TORSTEIN HERVLAND
 
HHTs svik mot medlemmene
HA hadde 16. oktober en kommentar med tekst og karikaturtegning som beskriver meget godt hvordan Hamar og Hedemarken Turistforening, HHT, brøyter veg for urbanisering av naturen til fordel for aktører som skal tjene penger på det.

Publisert: 23.okt.2015 04:00
Oppdatert: 23.okt.2015 08:38

HHT ønsker med tiltaket med sykkelveger på kryss og tvers også å fri til unge mennesker som gjerne vil sykle i terrenget i håp om at det skal føre til flere medlemmer (egen økonomi og makt) i organisasjonen. Men det kan nok hende at de har forregnet seg på akkurat det punktet for de støter fra seg mange trofaste og aktive gamle medlemmer som ser seg nødt til å takke farvel og ikke fornyer medlemskapet for neste år.

Les HAs fredagskommentar her: Helt på vidda mellom Vollkoia og Åsa

Gjennomføringen av skogsbilvegen mellom Vollkoia og Gråbendalsvegen (Høyenhall), i HHTs vokabular kalt smal sykkelsti, har til de grader vist ledelsens forakt for nær halvparten av organisasjonens medlemmer i årsmøtet 2014. Etter avstemningen i årsmøtet, der det var satt fram forslag om utsettelse, sa lederen Kristen Bartnes at dette må det tas hensyn til.

I årsberetningen for 2014 er avstemningen omtalt slik: «Sykkelstien har vært omdiskutert, og vi tar signalene med oss videre og nedskalerer prosjektet slik at vi har trukket søknaden om spillemidler og klarer oss med midlene fra Gjensidigestiftelsen. Dette betyr økt bruk av stedegen masse og enklere måter for tilrettelegging».

Les også: Ikke bare barna våre som er sårbare

HHT har likevel skaffet økonomiske midler til erstatning for spillemidlene som de frasa seg for å late som at de tok hensyn til avstemningsresultatet. Sykkelvegen er så blitt gruslagt i virkeligheten i en bredde på tre meter, mot påstått bredde på 1,5 meter i stedet for 2,0 meter som opprinnelig planlagt, mellom Vollkoia og grensa til Vang allmenning (skogsbilveg pr 11. oktober 2015). I oppsummeringen fra HHT er det brukt uttrykksmåte som nedskalering etter interne prosesser (nyhetsbrev av 1. oktober 2015 fra HHT).

Men det var ikke utførelsesmåten av sykkelvegen avstemningen gikk ut på, det var de totale konsekvensene for tilrettelagte aktiviteter på Hedmarksvidda.

Dette er nok et forsøk på å føre medlemmene bak lyset og gjør alle medlemmene medskyldige til «den langsomme døden» i naturen. Det er forferdelig trist at en organisasjon som HHT, som gjør så meget bra for så mange, har en ledelse som ødelegger tilliten til organisasjonen med slik neglisjering av svært mange medlemmers meninger og hensynet til naturen.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke