Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
23. sep
 
Historieløst

Publisert: 25.jul.2014 08:55
Oppdatert: 07.aug.2014 08:28

Christian Solemsli Kleppe påstår at alle byer med jernbanestasjon kan kalle seg jernbanebyer. Hvis han hadde hatt det minste peiling på jernbanehistorie, hadde han kanskje skjønt hvorfor Hamar kan kalle seg jernbanebyen.Jeg skal ikke gå inn på historien her, men anbefaler å lese mer om den. Det finnes en rekke bøker hvor jernbanens betydning for byen er beskrevet. Jeg kan nevne Hamar Jernstøperi hvor det i perioden fra 1901 til 1937 ble bygd 193 damplokomotiver og 36 elektriske lokomotiver.

Han tar også den arrogante holdningen overfor folk (57 prosent) som vil ha traseen der den går i dag. Vi har altså ikke satt oss inn i saken. Det er sludder og vås. Jeg har tatt standpunkt, og har satt meg godt inn i saken. Jeg bor ca. 70 m fra spor 1, 300 meter sør for stasjonsbygningen, slik at alle tog, både person- og godstog passerer like ved terrassen min. Det er overhodet ingen plage. Hvis man skal snakke om noen plage her hvor jeg bor, kommer den fra den sterkt trafikkerte Stangevegen.

Noen snakker om en historisk mulighet. Ja det er en historisk mulighet til å rasere deler av Briskebyen og Diesen. Jeg mener som de fleste i byen at jernbanetraseen bør følge dagens trase.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke