16. sep
ERNA I HAMAR: Erna Solberg, Jan Tore Sanner og Jon Georg Dale under pressekonferanse på Skibladnerbrygga i Hamar den 11. august. Varaordfører Knut Fangberget og ordfører Einar Busterud likte det de hørte.
FOTO: MIKKEL TORPEN HOKSTAD
 
Historisk mulighet for mjøsbyen Hamar
Jernbaneavklaringen: Regjeringen er innstilt på en smidig prosess videre, skriver statsminister Erna Solberg og hennes to statsråder.

Publisert: 29.aug.2017 13:37
Oppdatert: 30.aug.2017 11:27

Vi er positive til plassering av Hamars jernbanestasjonen ved Vikingskipet, og mener at en jernbanetrase øst for byen gir rom for spennende byutvikling. Mjøsbyen Hamar kan igjen åpne sentrum mot vannkanten og utvikle en spennende bydel ved Vikingskipet. Men før en endelig avgjørelse kan tas, kreves det avklaring av en del spørsmål.

InterCity-utbyggingen vil knytte byområdene på Østlandet tettere sammen. Vi vil få nye muligheter for hvor vi kan bo, jobbe og reise med tog i hverdagen. Med utbyggingen av et hurtigtog kommer også mulighet for nye arbeidsplasser, flere boliger og mulighet til å ta store grep i byutviklingen. Hamar kan ta grep som vil prege byen i uoverskuelig fremtid.

Kanskje nettopp derfor har diskusjonen om hvilken trasé som skal velges vekket enormt engasjement. Det handler om mer enn en jernbanestasjon. Det handler om hvordan byen skal utvikle seg, hvor den skal vokse og hvordan man best utvikler et levende sentrum.

11. august sto vi på Skibladnerbrygga og slo fast at regjeringen er positiv til alternativ øst. Vi forstår – og her siterer vi Hamar kommune - Hamar bys historiske forankring og fremste «herlighetsverdi», som er kontakten mellom bysentrum og Mjøsa (..). At mjøsbyen Hamar kan få sin nærhet til vannet tilbake, er en historisk mulighet for byen.

Selv om vi er positive til alternativ øst, må enkelte spørsmål utredes bedre før et vedtak kan fattes. Mange hadde håpet på et endelig vedtak nå, det har vi forståelse for.

Noen mener saken har tatt lang tid, og at dette er utredet ferdig. Det er verdt å minne om at det er under ett år siden kommunen fattet vedtak om alternativ øst, og at mange nye elementer har kommet til.

Utredningene det nå bes om er ikke vilkårlige eller langdrøye. Tvert imot er det en konkret liste av spørsmål som må avklares, dermed bør det være mulig å få det til uten å forsinke selve utbyggingen. Jernbanen gjennom Hamar er lagt til såkalt «Ytre InterCity» i Nasjonal Transportplan 2018-29, og skal igangsettes i siste del av perioden.

Planarbeidet skal gjøres som en ordinær planprosess i Hamar kommune. Det er dermed kommunen selv som styrer planprosessen i nært samarbeid med statlige myndigheter. Vi er innstilte på en smidig prosess, og det er grunn til å tro at også kommunen vil ha fortgang i dette arbeidet. De nye utredningene bør derfor kunne gjøres på noen måneder, deretter kan alle se dem og uttale seg før kommunen fatter nytt planvedtak. Den nye jernbanen i Hamar vil være på skinner og klar for avgang til oppsatt avgangstid.

For mjøsbyen Hamar kan nye InterCity bli en dobbel mulighet. Flere avganger og raskere togforbindelse gir vekstmuligheter, samtidig som byen igjen kan kobles tett på Mjøsa og få glede av vannkanten på en ny måte.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke