buy Instagram followers
paykwik bozum
Evden eve nakliyat Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
justin tv
paykasa paykwik
Kayseri escort bayan
sirinevler escort beylikduzu escort atakoy escort sisli escort atakoy escort sisli escort sirinevler escort beylikduzu escort beylikduzu escort
ankara escort ankara escort bayan
14. okt
 
Historiske linjer
I 1954 ble jernbanens 100-årsjubileum feiret.

Publisert: 02.jul.2015 04:00
Oppdatert: 02.jul.2015 08:22

 Da kom DE NORSKE JERNBANERS HISTORIE ut i tre solide bind redigert av Einar Østvedt. Her er det mye interessant stoff, og ikke visste jeg at krangel og taktikkeri var så til de grader dagligdags gjennom hele jernbanehistorien.

Det ble dessuten brukt tusenvis av timer på å duellere om det skulle være smalsporede eller bredsporede jernbaner. I 1890 ble det vedtatt at jernbanen skulle fortsette nordover mot Lillehammer fra Hamar ikke fra Gjøvik.

På side 108 i bind II er det med en betegnende passus:

«Ellers kom vedtaket av Hamar - Lillehammerbanen nokså uforberedt på Hamar og distriktene nordenfor. Amtet hadde bevilget 200 000 kroner til anlegget, og distriktene skulle betale 395 369 kroner, men om linjen hadde det lenge stått strid.

Det var spørsmål om en strandlinje eller en linje inne i landet, men så lenge myndighetene foretrakk en stambane på vestsiden av Mjøsa, sto linjespørsmålet ennå åpent. Gjennom stortingsvedtaket var strandlinjen definitivt fastslått, og det ble gitt beskjed om at ville Hamar ha innlandslinjen, måtte saken tas opp igjen i Stortinget.

Dette ville bety ny utsettelse, og enden ble at Hamar bøyde seg knurrende for vedtaket. Et massemøte uttalte at byens interesser var blitt neglisjert, men Hamar Stiftstidende skrev resignert at selv om strandlinjen nok ville bli skjemmende, så ville byhagene langs linjen neppe lide synderlig ved jernbanefyllingen, og noen større togtrafikk ville det heller ikke bli. Men da jernbanen kom, fikk pipen en annen lyd, og det lar seg heller ikke nekte at dens beliggenhet ikke nettopp bidrog til å forskjønne byens ansikt.»

Og nå forsterker NSB denne fadesen ved å ville legge en linje ute i vannet. Min mening er at banen senkes lengst mulig ned.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
Şehirlerarası evden eve nakliyat