Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
21. sep
 
Høy, mørk og irritert samferdselsminister
Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) var temmelig høy og mørk og tydelig irritert da han entret talerstolen i spørretimen på Stortinget for å redegjøre for håndtering/eventuelt bestillingsverk da Go-Ahead «vant» anbudskonkurransen og Sørlandsbanen.

Publisert: 13.des.2018 12:58
Oppdatert: 13.des.2018 13:14

Greit å være engasjert, men tydelig provosert og uforberedt. Banen som ministeren geografisk ikke visste hvor var.

Nå mener ekspert advokat Robert Myhre at spilleregler ble brutt da Go-Ahead slo NSB og SJ.

Han er ekspert på offentlig anskaffelser. Han mener Jernbanedirektoratet brøt spillereglene under konkurransen om Sørlandsbanen.

Jernbanedirektoratet ikke har fulgt konkurransereglene under det første store slaget om norsk jernbane, om Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen.

Direktoratet, som selv utformet reglene, avviser at det gjort feil. De mener at de har opptrådt korrekt og avviser Myhres kritikk.

Myhre mener derimot at direktoratets håndtering kan få avgjørende betydning for hvem som vinner en konkurranse, og svekke framtidige konkurranser hvis deltakere mister tillit til at regler som settes opp faktisk blir fulgt.

Go-Ahead vant 17. oktober kampen om Sørlandsbanen, Jærbanen (lokalbanen til Stavanger) og Arendalsbanen. I tillegg kom NSB og SJ til finalerunden.

Det er Jernbanedirektoratet som gjennomfører konkurransene på oppdrag fra Samferdselsdepartementet og regjeringen.

Er det sånn anbudskonkurranser der norsk persontransport på jernbane konkurranseutsettes? Det er skremmende og fortjener en gjennomgang av Riksrevisjonen. Planen sier at alle dagens jernbanestrekninger ut på anbud.

Nå nekter Jernbanedirektoratet å vise frem regnestykket som ga Go-Ahead seieren. Det er nå avslørt at Jernbanedirektoratet opererte med to regnestykker da de fordelte poenger og summerte opp hvem som var best av britiske Go-Ahead, NSB og svenske SJ.

Regnestykket er ett av to, vises frem for offentligheten, og ett internt, som de avviser å vise fram. Begge har spilt viktige roller når Go-Ahead er kåret til vinner.

Kommunikasjonssjef og ansvarlig for konkurransen i direktoratet, Svein Horrisland, avviser å offentliggjøre det interne regnestykket fordi det inneholder sensitiv informasjon med tanke på de neste anbudskonkurransene.

Sensitiv informasjon? Go-Ahead ble jo innkalt etter anbudet var levert og fikk «forklare» seg. Er det innholdet som sies å være sensitive opplysninger, og som ikke tåler dagens lys. Ja så må det fram. Denne måten å privatisere og konkurranseutsette Norges jernbanenett, kan ikke fortsette.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke