Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
21. sep
BRUTTE LØFTER: Statsminister Erna Solberg og Høyre lover mye om dobbeltspor, men resultatet er utsettelse på ubestemt tid.FOTO: ROLF BERNTSEN
 
Høyre bryter stadig løfter om dobbeltspor
Høyres kamp i Stortinget for å utsette dobbeltspor til og i Hamar på ubestemt tid står i sterk kontrast til partiets tvilsomme løfter om trasevalg i byen vår.

Publisert: 01.aug.2019 15:10
Oppdatert: 01.aug.2019 15:25

Hva som skjer med statsminister Erna Solbergs ja til trase øst i juni i år, vet vi ennå ikke. Uansett er det lett å love å vedta trase øst når ny bane i Hamar kanskje aldri blir bygd. Nettopp det er det stor fare for at skjer.

Statssekretær Anders B. Werp (H) sa i Aftenposten 25. juli at Samferdselsdepartementet ikke gir garanti om at byene ved Intercity-banene får oppfylt ønsker om plassering av nye stasjoner. Andre avisoppslag forteller at regjeringa Solberg (H, V, Frp, KrF) går vekk fra å bygge dobbeltspor i byer. Begge deler gjør Solbergs løfte om trase øst enda mer tvilsomt.

Erna Solberg og Høyre ser ikke ut til å ha lært av sine bløffer og brutte løfter om dobbeltspor. Vi må derfor høyst trolig regne med mer slikt fra den kanten.

Høyres brutte løfter om dobbeltspor til og i Hamar er dyster lesning for alle som vil ha ny bane snarest. Mest ille er statsråd Jan Tore Sanners løfte 11. august 2017 om at saken om trasevalg skulle avgjøres før jul det året. Det skjer tidligst i 2020. Som øverste ansvarlige for slike planer måtte Sanner vite at det var umulig å innfri det løftet i 2017.

Sanners brutte løfte er bare ett i en serie fra Høyre. Partiet lovte at innsigelsene fra 2016 mot traseer i Hamar skulle være ordnet før påske i 2017, og at prosjektet dermed skulle bli med i Nasjonale transportplan 2018-2029. Løftet ble brutt.

Så lovte Høyre at saken skulle være klar før sommerferien i 2017. Løftet ble brutt. Så Lovte Høyre at saken skulle være ferdig før valget i 2017. Løftet ble brutt.

• Høyre, Venstre, Kristelig Folkeparti og Frp stemte i Stortinget i 2011 for å utsette dobbeltsporet Espa-Minnesund på ubestemt tid. Regjeringa Stoltenberg (Ap, SV, Sp) og de rødgrønne i Stortinget sørget for et ja til den 17 kilometer lange parsellen. Uten det ville ny bane til Hamar vært enda mer i det blå enn den nå er.

• Regjeringa Stoltenberg og dens partier i Stortinget vedtok å bygge dobbeltspor ferdig helt til Hamar stasjon i 2024. H, V, Frp og Kr F endret dette til å la sporet ende et sted i Stange i 2026.

• H, V, Frp og Kr F vedtok å flytte Hamar fra indre Intercity til ytre Intercity. Fordi den indre delen av Intercity får dobbeltspor før den ytre delen, betyr det utsettelse av sporet fram til og i Hamar på ubestemt tid.

• Regjeringa Stoltenberg og partiene dens i Stortinget vedtok å bygge dobbeltspor ferdig til Lillehammer i 2030. H, V, Frp og Kr F har utsatt det målet til 2034.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke