17. sep
 
Hva er agendaen din, Grete Solli?
Jernbanedebatten i Hamar.

Publisert: 16.mar.2016 04:00
Oppdatert: 16.mar.2016 10:35

Jeg ser hva Grete Solli skriver i HA 12. mars, men jeg vet også hva hun skrev i HA 10. mars 2015 og 19. mars 2015. Det å legge dobbeltsporet inn til Hamar stasjon i 2024, er ensbetydende med å velge korridor vest som trase gjennom Hamar. I fjor mente Grete Solli at trasevalg skulle skje etter en konsekvensutredning.

Man trenger ikke være spåmann, men det er mulig man må være SVer, jeg vet ikke, jeg har ikke prøvd noe annet. Men man trenger ikke å være spåmann for å forutse at Jernbaneverket ville måtte komme til å foreslå en midlertidig stopp av dobbeltsporet i Åkersvika. Det måtte de gjøre av hensyn til prosessen videre.

Det er ingen grunn til å legge skjul på at det er forskjellige meninger i de forskjellige partier om jernbanetrase, så også i Hamar SV. På grunn av dette, var det nødvendig for Hamar SV å samle seg om en felles uttalelse om saken før valget i 2015. Den sto på trykk i HA på valgdagen 11. september:

«For Hamar SV er det underordnet om dobbeltsporet kommer inn til Hamar stasjon innen 2024, hvis dette gir en dårlig løsning for sporet videre. Det overordnet viktige er at vi får en løsning som gir best muligheter for en bærekraftig utvikling av byen og regionen, som gjør byen til et godt sted å bo for alle, og som ikke minst gir det totalt beste miljøregnskapet. Dobbeltsporet er et viktig miljøtiltak, det er derfor viktig at miljø og miljøperspektivet skinner gjennom hele prosessen».

Jeg har minnet vår stortingsrepresentant Karin Andersen om dette. Nå må alternativene konsekvensutredes, og så må kommunestyret gjøre trasevalg. Så får vi se om dobbeltsporet i det hele tatt skal inn til dagens stasjon. Jernbaneverket legger nå opp til en god og demokratisk prosess. Denne prosessen vil Grete Solli og Arbeiderpartiet forkludre.

Av nysgjerrighet er jeg noen ganger inne på nettstedet til «Dobbeltspor snarest». Her ser vi at stortingsrepresentanter både fra Ap og Frp krever dobbeltspor helt til Lillehammer i 2030. De lover også finansiering. Vi tør da minne om at disse to partiene i dag tilsammen har 84 representanter på Stortinget. Det mangler altså bare EN for at dobbeltsporet skal være sikret framført til Lillehammer i 2030. Den ene representanten som mangler, finnes garantert.

Det er i denne sammenheng ganske uforståelig at de lokale representantene for disse to partiene skal være så defensive når det gjelder jernbanen, og bare kreve dobbeltsporet inn til Hamar. Hvorfor kan man ikke være med å kreve dobbeltsporet framskyndet til Brumunddal?Hva er egentlig agendaen din, Grete Solli? Og hva mener egentlig Arbeiderpartiet? Frykter dere en avstemning i kommunestyret?

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke