18. jul
Hamar: Ta en titt på dette bildet, oppfordres det til her.Foto: Bård Bratlie
 
Hva kjemper vi for?
Et bilde sier som kjent mer enn tusen ord. Dersom noen fortsatt er usikre på hva mange av oss som ønsker en jernbanestasjon ved Vikingskipet kjemper for, kan det være vel verdt å ta en titt på dette bildet.

Publisert: 16.apr.2018 15:54
Oppdatert: 16.apr.2018 16:04

Hamar må for all del ikke skusle bort sin mulighet til å åpne byen enda mer mot Mjøsa og dermed gjøre den enda mer attraktiv for både innbyggere og turister. Med ny firefelts-E6, ny riksveg 25/3 og en ny jernbanestasjon ved Vikingskipet vil hele Hamarområdet kunne ha glede av både et godt kollektivknutepunkt og en jernbanefri strandsone, uten bru, kulvert, kjøreledninger og hva det måtte være i Hamars bysentrum.

Det kan nesten virke som om noen er så vant til det stygge stasjonsområdet at de ikke ser hvor store arealer dette beslaglegger i strandsonen. Jernbanen i Hamar er mer enn for oss bosatt inne i bykjernen, den skal serve folk fra Sandvika, Hjellum, Ridabu, Ingeberg, Jessnes og Stavsberg også. At det planlegges for at folk skal gå og sykle til stasjonen er vel og greit, men for folk flest i et land med vinter «halve året» sier det seg selv at man er avhengig av både bil, taxi og buss.

At flere og flere nå går over til el- og hybridbiler og -busser vil sørge for at lokal forurensning (og støy) blir mindre i bykjernen, virker glemt når det ivres for et bilfritt sentrum. Vi har pendlerparkeringer langs E6 så folk kan kjøre sammen, men å kjøre bil til jernbanestasjonen, for deretter å kjøre kollektivt derfra, nei der går grensen. Hvordan er en slik tankegang overhodet mulig?

De aldrende herrer i Aps seniorgruppe hamrer løs på såkalte «aksjonister» (hva kaller de seg selv og sin gruppering, mon tro?) og politikere som ikke er enig med deres tankegang om at stasjonen skal ligge midt i sentrum, og at alt som er, skal forbli slik. Hvorfor man ikke evner å se de enorme mulighetene for byen vår med å flytte dagens stasjon, skjønner jeg ikke. Hvordan man skal håndtere alle passasjerene som jo skal komme med dobbeltspor og hyppigere togavganger, befolkningsøkning osv i området der dagens stasjon ligger, er en annen sak, men det blir vel som den klassiske, norske måten å bygge på: Vi bygger det stort nok til dagens situasjon, og den dagen det er ferdigbygd, er det underdimensjonert.

Det blir et varslet kaos. Med en stasjon ved Vikingskipet hvor både busser og biler kan gå i retning sentrum (Stangeveien, Vangsveien), Ringgata til Hamar vest, Stange (Ottestad/Sandvika) og Ridabu/Hjellum/Ingeberg/Stavsberg skulle man tro at man ville kunne få god flyt og trafikkavvikling i stedet for å dytte alt dette ned mot dagens stasjon. I tillegg får vi åpnet byen vår og bysentrumet mot Mjøsa og befeste vår posisjon som Mjøsbyen Hamar for evig og alltid!

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her.