5. des
ETTERLENGTET: En utvidelse av øvelsesperioden gir mulighet for større erfaring og høyere trafikksikkerhet når ungdommen får lappen, mener Jacob Rønningen.FOTO: Vegard Wivestad Grøtt/NTB SCANPIX
 
Hva med mulighet for erfaring?
Øvelseskjøring: Mange unge synes det er for sent å begynne å øvelseskjøre på lett motorsykkel når man er 15 år.

Publisert: 08.nov.2019 10.31
Oppdatert: 08.nov.2019 10.38

Hvorfor er aldersgrensen så høy? Det vil jeg gjerne ha et svar på.

Øvelseskjøring for bil er tillatt fra man er 16 år, altså to år før man kan ta lappen. Hvorfor er det ikke den samme regelen på lett motorsykkel? Det er en kjensgjerning at «øvelse gjør mester».

Foreldre klager over at de må kjøre oss rundt og bruke all tiden sin på det. Men når tiden nærmer seg får vi ikke mulighet til å øve på grunn av regelen om øvelseskjøring først etter grunnkurs og fylte 15 år.

Studier sier også at folk flest mener det er tryggere å kjøre moped fordi den går saktere, men er det virkelig tryggere?

De fleste ender opp med en moped. Mopeden er langt farligere å kjøre med, da den bare går i 40 km/t. Den følger ikke trafikken og de andre trafikantene i 60 eller 80 km/t.

Det oppstår mange farlige situasjoner på grunn av hasardiøse forbikjøringer i ren irritasjon. Ifølge Trygg Trafikk er mopeden laget for bykjøring.

Et annet problem som oppstår er at mange velger å trimme mopeden. Hvis du blir stoppet av politiet kan du ilegges en bot på opptil 4200 kr. I tillegg kan mopeden bli avskiltet under kontrollen og du må stille den tilbake til normal stand.

Så må du vise den på en trafikkstasjon, noe som koster 500 kr. Da blir totalen på 4700 kr. Kjørelærerne mener at det er bedre å heller bruke de pengene på lett motorsykkellappen.

Problemet er bare det at lettlappen koster 10000–20000 kr, ettersom hvor mange kjøretimer du må ha.

En annen ting som er veldig viktig er sikkerheten. 68 prosent av alle som kjører lettsykkel eller moped kjører med olabukse og vanlig hettegenser eller jakke.

Dersom tiden for øvelseskjøring hadde vært lengre, hadde kanskje ungdommen lært mer om viktigheten av å tenke sikkerhet.

Hamar trafikkskole synes det burde være påbudt å bruke skinnklær selv om mopeden ikke går fortere enn i 40 km/t.

Om man er uheldig og velter i en sving med olabukse og hettegenser kan man få stygge sår og skader. Hvis man bruker litt penger på å kjøpe seg ordentlig utstyr, kan man unngå slike skader.

Forslag fra en spørreundersøkelse på nett er: påbudt med skinnjakke og -bukse, knebeskyttere og skinnhansker.

Transportøkonomisk institutt (TØI) viser at folk som kjører motoriserte tohjulinger er mye mer risikoutsatt enn andre trafikanter.

Kontaktperson Ove Langeland sier at tohjulingene er mye mindre og lettere enn andre kjøretøy. Derfor er de også mer utsatte for ulykker, og sjåføren må ha nok erfaring til å kunne forutse farlige situasjoner som kan oppstå.

Mer erfaring i trafikken over lengre tid ville gitt mer av denne viktige kunnskap for ungdommen.

Når man starter å øvelseskjøre må man ha tatt trafikalt grunnkurs. Det kan man ta når man har fylt 15 år. Etter det kan man starte med øvelseskjøring.

Da må man ha en voksen som enten sitter på, kjører bil eller egen sykkel bak. På grunn av årstidene i Norge, og en begrenset mulighet for øvelseskjøring store deler av året, ville en utvidelse av øvelsesperioden gi mulighet for større erfaring og høyere trafikksikkerhet når ungdommen får lappen.

Jeg som mange andre, både eksperter og elever, mener aldersgrensen for å starte med øvelseskjøring på lett motorsykkel er for høy.

De som satte grensen har gjort en lite gjennomtenkt vurdering, noe jeg håper de vil endre på. Min konklusjon er at aldersgrensen for øvelseskjøring er for høy, men jeg synes likevel at det er verdt den lange ventetiden!

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke