17. sep
Fire felt: Denne vegen ble åpnet sør i Stange i fjor.FOTO: Christian E. Bergheim
 
Hva skal vi med 4-felts E6 gjennom Hamar?
En del av de beslutningene vi mennesker tar baserer seg på gitte sannheter.

0
Publisert: 19.des.2015 04:00
Oppdatert: 19.des.2015 07:16

Ting som har vært sant så lenge at vi ikke en gang stiller spørsmålstegn om det egentlig er tilfelle.

Utbygging av Firefelts E6 gjennom Hamar er en slik sak. I 20 år har det vært en gitt sannhet at en utbygging av Firefelts E6 gjennom Hamar vil bidra til utvikling, øke attraktiviteten til kommunen, og redusere reisetiden til Oslo.

Siden den gang har kommunen ikke hatt forventet veksten i populasjonen, og det er blitt klart at om vi skal kutte i klimagassutslippene må vi transportere mindre på vei, ikke mer.

Utbyggingen av E6 gjennom Hamar vil redusere muligheten for matproduksjon til framtidige generasjoner. Utbyggingen ødelegger 183 dekar matjord, som det er begrensede muligheter for å erstatte. Gjennom en unødvendig utvidelse av E6 er vi altså med å legge til rette for en ytterligere intensivering av klimaendringene, samtidig som vi reduserer muligheten for framtidige generasjoner til å brødfø seg selv.

I november slapp artsdatabanken oppdaterte lister over truede arter i Norge. Til sammen har vi 4.438 truede arter bare i Norge, 147 arter flere enn ved forrige måling. Fra 1980 til i dag har vi utryddet halvparten av verdens arter. Det har skjedd først og fremst gjennom bygging av veier, boliger og næringsarealer, hvor lokale myndigheter har tenkt at det er ikke så farlig om det går med en art eller to hos oss. De store ødeleggelsene skjer jo et annet sted i verden. Hver gang vi tillater å bygge på bekostning av habitatet til en art, og setter egne bekvemmelighets behov først, har vi sluttet å se menneskene som en del av jorden. Vår eksistens avhenger også av at økosystemene rundt oss virker.

Firefelts E6 gjennom Hamar, fra Kolomoen til Moelv har i dag en kostnadsramme på 8,7 milliarder. Hadde vi brukt pengene på tog istedenfor vei, kunne dette muliggjort at dobbeltsporet ikke stoppet i Hamar, men i hvert fall fikk fortsette til Moelv allerede i 2024, og ikke ble utsatt på ubestemt tid. Jernbane til Moelv hadde også bedret muligheten for at industrien i Ringsaker kunne frakte varene sine ut på jernbane isteden for veg, og igjen redusert behovet ytterligere for en firefelts E6. Tallene, kostnadene, er blitt så store at vi ikke lenger har noe forhold til dem. Men vi skal fremdeles betale regningen for veien gjennom våre skattepenger og bompengebidrag. Hadde det ikke vært fint å bruke pengene på noe samfunnet faktisk trenger?

En firefelts E6 gjennom kommunen har også en planlagt bompengestasjon. En bomstasjon mest sannsynlig belaste trafikken i Hamar sentrum og på Hamar vest ytterligere med de bilistene som tenker å komme seg fra Stange og Hamar øst til Ikea uten å betale bompenger.

Vi må la det grønne skifte bli en realitet gjennom faktiske politiske beslutninger vi fatter. Vi i Miljøpartiet De Grønne vil gjøre det vi kan for å stoppe utbyggingen av firefelts E6 gjennom Hamar.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke