16. sep
 
Hva skal vi med E6-kryss på Bergshøgda?

Publisert: 30.jan.2017 14:23
Oppdatert: 30.jan.2017 14:46

Jeg har forstått at det fortsatt er mulig å gjøre om planene for veikryssene på E6 mellom Kolomoen og Moelv. Da synes jeg det er riktig også å stille spørsmål ved hva vi skal med E6-kryss på Bergshøgda.

Hvis hensikten er å forenkle adkomsten til Brumunddal sentrum og næringsarealer for E6-trafikken som kommer sydfra, så er det nye E6-krysset i Brumunddal for dårlig planlagt.

Det samme gjelder hvis hensikten er å avlaste det nye E6-krysset i Brumunddal for sydgående trafikk fra Brumunddal sentrum. Normalt skal det være en ulempe å velge tre kilometer med 50- og 60-sone i stedet for å velge motorvei nesten helt fram til målet.

Det har vært fremført at det må innføres bompenger på Furnesvegen for at bilistene ikke skal svinge av på Bergshøgda på vei mot Brumunddal. Det er ulogisk først å skape muligheter for deretter å lage hindringer for å benytte de skapte mulighetene. Jeg håper likevel at hensikten med å innføre bompenger på Bergshøgda ikke er å bidra med finansiering av E6-utbyggingen. Jeg håper hensikten med bompenger er å begrense trafikken på Furnesvegen, og bruke pengene til såkalt avbøtende tiltak i Furnesvegen. Men hva skal vi med E6-kryss hvis det ikke skal brukes?

Det kunne vært en hensikt med krysset på Bergshøgda at vi som bor etter Furnesvegen skal få lettere adkomst til E6. Jeg tror jeg har mange med meg når jeg sier nei takk til slik omtanke. Jeg vet at prisen er vesentlig trafikkøkning på Furnesvegen med støy gjennom tettbygde boligstrøk, større vanskeligheter med å komme ut på Furnesvegen fra sideveiene, og større problemer med å krysse Furnesvegen for fotgjengere.

Ulempene med E6-kryss på Bergshøgda er godt dokumentert av andre. Jeg tenker da spesielt på nedbyggingen av jordbruksarealer. Andre ulemper er den nevnte trafikkøkningen på Furnesvegen, og bruk av mye penger som kunne vært brukt til bedre formål.

Hvis krysset likevel skal bygges, synes jeg noen må fortelle oss hva vi skal med E6-kryss på Bergshøgda som veier tyngre enn ulempene ved et slikt kryss.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke