15. sep
 
Hva vil du med personkundene?

Publisert: 14.des.2016 14:59
Oppdatert: 14.des.2016 15:13

Jeg har tidligere registrert at andre bankkunder, her i HA, har gitt uttrykk for at de ikke er særlig tilfreds med servicen/banktilbudet på filialen der de bor utenfor bygrensa i Hamar.

Personlig føler jeg at jeg i mer enn 40 år har hatt et godt og tillitsfullt kundeforhold til min bank, Sparebanken 1 Hedmark, men slik er det dessverre ikke lenger, jeg er det gamle Bondevik kalte «vonbroten».

Mitt kundeforhold har vært knyttet til bankfilialen på Storhamarsenteret, og nå lurer jeg på hva Sparebanken egentlig vil med sine personkunder, selv om personalet sikkert gjør så godt de kan.

Det er forlengst innført gebyr på overføring av penger fra for eksempel brukskonto til sparekonto. Noe skrankepersonalet i banken kan gjøre med bare et par tastetrykk.

Tidligere i år fikk jeg vite at filialen på Storhamar ikke lenger kommer til å ha kontanter i skranken. Uttak og innskudd henvises til bankautomaten utenfor inngangen til banken.

I en overgangsfase vil folk som ikke er særlig datakyndige, om ønskelig, få hjelp av personalet i banken (evt. med andre bankkunder som tilskuere).

På forespørsel om mulighetene for å få kjøpt utenlandsk valuta ble jeg i dag henvist til bankautomaten i Sparebankens hovedkontor i Torggata. Ved anmodning i skranken på bankfilialen om å få en kontoutskrift på en sparekonto fikk jeg opplyst at det ville koste 50 kroner. Denne tjenesten har tidligere vært gratis.

Nylig kom det brev fra banken om at uttak av penger i utlandet vil koste 35 kroner pr. uttak (denne tjeneste har også tidligere vært gratis).

Tidligere i år kom det brev fra banken med melding om opphør av ordning av sparing med bonus (ett års bindingstid.) Opphøret vil gjelde også midt i avtaleperioden på ett år. Er ikke dette avtalebrudd fra bankens side?

Sparebanken har for øvrig nå økt utlånsrenten, men ikke renten på bankinnskudd, bortsett fra ungdomssparing. I en tid hvor forbruksgjelden i Norge øker betraktelig, og antall inkassosaker, konkurser og annen elendighet også øker, burde det – etter mitt syn – være bankenes og andre kredittinstitusjoners oppgave å stimulere vanlige bankkunder til å spare litt istedenfor å «skremme» bort kundene med høye avgifter/gebyrer.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke