Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
22. sep
Passajerer: Hvem er det som benytter jernbanestasjonen?
Foto: Trond Lillebo
 
Hvem er det som bruker en jernbanestasjon?
Jernbanedebatten i Hamar

Publisert: 01.des.2016 10:16
Oppdatert: 01.des.2016 10:27

La oss trekke frem noen segmenter som benytter jernbanestasjon:

� Folk som skal overnatte på et av byens hoteller

� Jobbpendlere (de er mange og økende i antall)

� Folk som skal på et møte/konferanse hos en bedrift/hotell som ligger i nærheten av stasjonen

� Aktivitet fra folk som skal ut av byen.

Aktiviteten fra disse gruppene skaper sekundærvirksomhet. Sekundærvirksomheten skaper tertiærvirksomhet osv. Altså de grunnleggende mekanismene for vekst i en by. Slikt sett står et trafikknutepunkt som stasjonen i særstilling i en by. Den er en av forutsetningene for en «kick start» av en ny by/bydel, og en forutsetning for videre vekst i en eksisterende by.

La oss sette disse mekanismene i scenarioet Vikingskipet Stasjon:

2024: Stasjonen ved Vikingskipet står ferdig. Det samme gjør storkiosken til Narvesen.2025: Stordalen åpner et stort konferansehotell like ved. Jobbpendlere eller konferansearrangørers førstevalg grunnet praktisk plassering.2026: Kaffebrenneriet ser marked for en kaffebar mellom stasjonen og hotellet. Hotellet åpner en restaurant på bakkeplan.2028: Markedet for leiligheter er modnet med etablering av hyggelige møtesteder som hoteller, kafe og restaurant.2029: Norconsult vokser ut av sine kontorer i Hamar sentrum, etablerer seg i næringsbygg ved Vikingskipet. Det naturlige valg, da hyggelig infrastruktur er på plass, mange ansatte pendler til jobb og mange kunder kommer med toget.

Etableringshjulet maler videre de neste årtier. En av to skjer i dagens sentrum:

1. Sentrum svekkes gradvis. Hovedkontorer flyttes ut, enda flere butikker stenger, kafe -restauranttilbudet svekkes. By-hotellene havner i periferien.

2. Sentrum opplever status quo. All nevnt etablering kunne kommet i strandsonen ved sentrum men kanaliseres i stor grad mot Vikingskipet.

Mange later til å tro at vi vil gjøre grunnleggende universelle markedsmekanismer til skamme hvis stasjonen flyttes. Ytterste konsekvens finner du i amerikanske småbyer. Der har de drevet ekstremsport i sentrumsfragmentering siden 50-tallet. Det er ikke alltid lett å skille dem fra hverandre, da de minner mer om spredte boligstrøk enn byer.

Å flytte stasjonen ut av sentrum er historieløst. Både med tanke på det historien har lært oss om byutvikling generelt, og for Hamar sentrum spesielt. To alternativer (som burde stå en miljøverner nærmest) gjenstår;

� Midt ivaretar byutviklingsperspektivet. Kulturlandskap langs Mjøsa røres ikke. Det historiske perspektivet ivaretas – nesten.

� Vest med bro viderefører Hamars historiske utvikling. Langt mindre inngripen i strandsonen enn kulvertløsningen. Pene broer finnes.

Uansett, styrking av Hamars historiske sentrum må være avgjørende.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke