hacklink
18. sep
Bomstasjoner: Hvem skal betale en bompengefri vei, spør Rune Øygarden.Foto: Vegard Wivestad Grøtt, NTB scanpix
 
Hvem skal betale en bompengefri vei?
Alle forstår at en vei som skal bygges må finansieres. Vi snakker om store innvesteringer som skal vare langt inn i framtida.

0
Publisert: 01.mar.2016 04:00
Oppdatert: 01.mar.2016 07:29

Meninger

Finansieringen kan foregå på flere måter. Vi kan velge å bygge veien med skattepenger eller en kombinasjon av offentlige penger og bompenger. Det er ikke vanskelig å forstå at de fleste synes det er greit å slippe å betale bomavgift. Spesielt ergerlig er det når bomavgiften kommer på den veien som vi bruker til jobb hver dag.

Det er lenge hevdet at avgiftene som er knyttet til bilbruk er større enn statens kostnader. Noen hevder at bilen er en melkeku for staten. Dette er et komplisert regnestykke hvor alle utgifter og følgeutgifter trekkes inn. Prinsipielt er jeg av den oppfatning at vi som bruker veien skal betale felleskapets kostnader knyttet til bilbruk. For meg som bruker bil mye, er dette ugunstig. Verre er det dersom de som ikke bruker veien, skal belastes for mitt bilbruk.

Det var det prinsipielle. Det er staten som i Norge forvalter pengene vi betaler i avgifter på kjøp og bruk av bil. For Høyre er det viktig å få mest mulig vei for pengene. Derfor har den sittende regjeringen samlet en del av de store veiutbyggingene i et veiselskap, Nye veier. Nye veier har i oppgave å prioritere de veiene som gir størst samfunnsøkonomisk gevinst. Samtidig skal utbyggingen foregå kontinuerlig, ikke stykkevis og delt.

Høyre mener det er riktig at et byggeprosjekt kan koples sammen med vedlikehold de påfølgende år. Dette sikrer at veien bygges slik at vedlikeholdskostnadene holdes nede. For fire år siden forventet de fleste på Hedmarken at utbyggingen av E6 skulle fortsette fra Kolomoen mot Moelv når byggingen langs Mjøsa var ferdig. Dette ville ikke de rødgrønne prioritere. De valget i stedet å starte en omfattende utbygging i Gudbrandsdalen. I stedet for å gå videre, ble E6 utstyrt med midlertidig midtdeler.

Vi står nå foran en ny nasjonal transportplan og forventningene til denne er stor. Det er selvfølgelig ikke uten grunn. Den sittende regjeringen har vist i praksis at de har ambisjoner for samferdsel, både vei og bane. For de som har fulgt med i samferdselspolitikken må det være noe pussig å registrere at lokale Arbeiderparti politikere har langt større forventninger til den kommende NTP enn det de selv klarte å levere i de åtte årene de satt i regjering. Vi har sett denne oppførselen før: «Det er de som sitter i baksetet som vet hvordan bilen skal kjøres».

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke