17. sep
 
Hvem snakker Busterud for?
Ass. rådmann Terje Halvorsen er kjent for å leve opp til kommunens fire leveregler - åpen, pålitelig, modig og helhetlig.

Publisert: 18.jul.2017 10:37
Oppdatert: 18.jul.2017 10:39

Svaret på mitt leserinnlegg burde derfor ordfører Einar Busterud selv signert, ettersom det er han som har signert brevet til Kommunal og moderniseringsdepartementet med den sterke kritikken av BaneNors tilleggsutredninger.

Mitt anliggende var å peke på formen i brevet fra Hamar kommune, ikke innholdet. Fra brevet siteres: «Generelt er det vår oppfatning at framstillingene som ble gitt i stor grad var farget av at BaneNOR ønsket å forsterke sitt anbefalte forslag og problematisere Hamar kommunestyres vedtatte Øst-alternativ. Budsjettallene som er gjengitt oppfattes som fordelaktig for vest-alternativet og illustrasjonene som viser siktlinjer var ikke fullstendige.»

Det er denne formuleringen aksjonsgrupper på facebook kaller refs av BaneNor. Ordfører Busterud har ved flere anledninger bekreftet dette inntrykket. Senest 13. juli sier han i HA at det ikke er nødvendig å bygge et vanntett underjordisk parkeringsanlegg til en milliard kroner ved Vikingskipet. Anlegget skal erstatte et stort antall parkeringsplasser for Vikingskipet som det er behov for ved store arrangementer. Kommunestyrets behandling 21. desember 2016, nevner overhodet ikke dette behovet.

Busterud har flere ganger offentlig kritisert BaneNor for kvalitet og troverdighet i det etaten har lagt fram. Mange har ment at konfliktlinjen verken er særlig klok og at det heller ikke er i samsvar med kommunens leveregler for god forvaltningsskikk. Den kritiske formen i brevet fra kommunen, synes å være i samsvar med enkelte partiers mål om å sverte BaneNor og undergrave etatens troverdighet og tillit i befolkningen.

Dette står i sterk kontrast til kommunestyrets enstemmige vedtak 21. desember 2016 punkt 1, det det framgår: Einar Busterud fremmet slik endring av formannskapets innstilling: «Hamar kommunestyre mener at konsekvensutredningen er gjennomført tilfredsstillende og i tråd med vedtatt planprogram, og danner et godt nok grunnlag for vedtak av kommunedelplan.»

Så feil kan et kommunestyre ta, når det rådmann og ordfører mener er godt nok beslutningsgrunnlag, viser seg å ha en merkostnad på nær tre milliarder kroner.

Kommunestyrets primære vedtak for øst med 25 mot 14 stemmer og den subsidiære avstemmingen på 38 mot en stemme, er tatt på feil kostnadsgrunnlag og feil forutsetninger om dobbeltspor helt fram til Hamar i 2024. Dette var mål som ble knust i ny NTP og som river grunnlaget vekk fra den subsidiære stemmegivningen.

Brevet fra Hamar kommune sier ingen ting om at den kommunale sluttbehandlingen var basert på mangelfull og feil saksframstilling og forutsetninger om framdrift som ikke blir innfridd. Det er skuffende at ingen av de 39 representantene krever saken tilbake til politisk forankring, men overlater til ordfører Einar Busterud å velge form og innhold i kommunikasjonen med regjeringen på hele Hamars vegne.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke