Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
23. sep
E6: Kan finansieringen av nye E6 la seg gjøre uten bom på sideveiene? FOTO: CHRISTIAN E. BERGHEIM
 
Hvilken fornuft seiret?
Det er med stor interesse jeg leser Bjørn Johnsens innlegg hvor han stiller spørsmål rundt troverdigheten min i bompengesaken.

Publisert: 19.feb.2019 13:02
Oppdatert: 19.feb.2019 13:39

Først og fremst syns jeg det er bra at han deler sine meninger rundt et så viktig tema som bom på sidevei, men jeg tror det er greit at jeg forklarer litt rundt utfordringen med bommene foreslått på sideveiene i søndre del av Ringsaker.

Da søndre del av E6-utbyggingen ble behandlet, fikk vi klar beskjed om at om vi stemte mot bompenger, fikk vi ikke noen E6.

Som relativt ferske folkevalgte den gangen valgte hele Sps gruppe, pluss alle andre partiene unntatt Hans Kristian Arnkværn fra Frp, å stemme for bompenger.

Da vi nå fikk saken for nordre del av E6-utbyggingen, dukket det plutselig opp helt andre satser enn bestemt i sør. Nå skal elbiler betale 50 prosent takst i nordre Ringsaker, mens de i søndre del skal kjøre gratis.

Lastebiler skal betale 2,5 gang bomavgift i nordre del, mens de i søndre del skal betale to ganger bomavgift. I tillegg skal det ikke kreves inn bomavgift på sideveier.

Dette er en føring lagt fram av regjeringen i Jeløya-plattformen.

LES OGSÅ: Jobber for å slippe bom på gamle E6

Mulig at Johnsen synes det er greit at det skal være gratis å kjøre sideveiene i nordre del av kommunene mens vi i søndre del skal betale for å gjøre det samme? Eller at satsene ikke er like i hele kommunen?

Jeg synes i hvert fall ikke det, noe det tyder på at de fleste andre partiene også er enig i, siden det nå opprettes en ny sak rundt bommer på sideveier sør i Ringsaker.

For meg er det interessant å se hvordan regnestykket ser ut når elbiler må betale 50 prosent for bompasseringer på E6 i søndre og at lastebiler betaler 2,5 ganger avgift slik som i nordre del av kommunen.

I tillegg sier Nye Veier at de bygger billigere enn planlagt. Kanskje disse to faktorene til sammen sørger for at finansieringen av nye E6 lar seg gjøre uten bom på sideveiene?

Det synes jeg er interessant å finne ut av. Bommene er ikke satt opp enda, slik at det fortsatt er mulig å gjøre om på vedtaket fattet i 2016.

Tall viser at lekkasjen fra nye veiprosjekter over på sideveien er mindre enn man tror når de nye veiene står ferdig.

Vi har mange sideveier som kan benyttes om man bommer gamle E6. Da kan man kjøre om Jessnes forbi Mørkved barneskole og Kirkenær barneskole, eller om Furnesåsen forbi Kylstad barneskole. Ønsker du å få en kraftig økning i trafikken forbi barneskoler som ikke har gang og sykkelvei? Jeg ønsker i hvert ikke det.

Johnsen beskylder meg for å gjøre forsøk på å skaffe meg billige stemmer før lokalvalget, pluss at jeg løper etter toget og roper høyt når toget har gått.

Til det første er mitt svar: Jeg har engasjert meg 100 prosent i mange saker helt siden jeg ble innvalgt og det kommer jeg til å fortsette med uavhengig om det er valg eller ikke.

Neste gang han uttaler seg om hvorvidt toget har gått eller ikke anbefaler jeg å sjekke rutetabellen. Da er det større sjanse for å treffe med kritikken.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke