Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
21. sep
Hvit seil i Hamar. Foto: Trond Lillebo
 
Hvite seil og røde ballonger
Det eneste jeg kommer på i farten som folk tror blindt på, men som de ikke ser, er en eller annen variant av en høyere makt.

Publisert: 14.des.2016 14:59
Oppdatert: 14.des.2016 15:13

Alt annet som du ser, kan ta på eller sette tennene i, det tror vi på. Vi har sett hvordan seilet så ut fra Tante Gerda, og vi har sett de røde ballongene sveve høyt over stangebrua og Vangsveien. Sånn blir det, hvis toget kommer. Kjempestore endringer i begge ender, det må vi ta inn over oss.

Alt dette har Einar Busterud tydeligvis skjønt: Regjeringen har besluttet å samordne areal- og transportpolitikken i Norge. Den har planer om å bruke mange milliarder kroner for å få byene til å tenke fortetting rundt kollektivknutepunktene. Regjeringen sier at dette handler om å bevisstgjøre byene, fordi det alltid vil være noen som gjerne vil ha bedre kollektivtilbud, men som kanskje ikke ønsker at byens karakter skal endres.

Alt dette sier kommunalminister Jan Tore Sanner og samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen om det de kaller de nylig etablerte byvekstavtaler. I første omgang skal de gjelde for de store byene, men det vil være blåøyd å tro at tidenes jernbanesatsing vil slippe unna dette. Sanner, mannen Knut Fangberget og Stig Vaagan setter lit til, sier i Aftenposten 10. desember at «Det er ikke akseptabelt at det skal brukes milliarder på investering på bane, hvis det ikke bygges boliger rundt kollektivknutepunktene».

Dét er jeg sikker på at Busterud har skjønt, selv om han har flagget øst. Han går for dobbeltsporet, uansett trasé. Han sier videre at «Man kan ikke stoppe store infrastruktur-utbygginger på grunn av lokal diskusjon». Jeg er enig med Busterud: Man kan rett og slett ikke velge seg bort fra den enorme fordelen dobbeltsporet gir hele regionen.

Men tilbake til Fangberget og Hamars jernbanekoordinator. De sier spørsmålet om vest er hypotetisk, selv om vest helt innlysende er det som isolert sett vil styrke Hamars posisjon som Innlandshovedstaden på best måte. Den fordelen har vest, selv om utsikten fra Tante Gerda ikke blir som før og Strandgatas navn mister sin opprinnelige mening. Derfor blir oppfatningen av at denne løsningen er hypotetisk ganske meningsløs. Og virkeligheten endrer seg ikke selv om kommunestyret skulle mene noe annet. Det er ikke mulig å vedta at 100 centimeter bare er 80, eller at jorda er flat.

En hypotese er en utestet antakelse om virkeligheten. Ingen av traséene kan kalles testet, og følgelig har heller ingen av dem sklidd over i fasen «foredlet». Men ettersom øst er billigst, og da uten den høyst nødvendige tilsvingen til opptil én milliard kroner, har et bra byutviklingspotensial, får et flertall i kommunestyret 21. desember og at Fangberget har fått signaler fra storting og regjering om at JBV, Statens vegvesen, Fylkesmannen og fylkesting blir rævkjørt, så framstår altså vest som en hypotetisk sak for Fangberget og Vaagan.

De er begge i trygg forvissning om at å flytte et historisk viktig knutepunkt ut av sentrum, er veien vi skal gå. Det er dét hele saken dreier seg om. Derfor er det min anbefaling at de holder øyne åpne og øreganger fri for voks, for taper den «forhatte» kulverten, så kan raskt et uekte barn bli født i vest: Bro i Hamarbukta.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke