hacklink
18. sep
Jernbane: Nord for Snekkerstufeltet går jernbanen i strandsonen. Det blir det slutt på når dobbeltsporet taws i bruk.Foto: Trond Lillebo
 
Hvor er strandsonen og hvor er jernbanen?
Jeg har tidligere anledninger spurt om hvor denne strandsonen er og jeg spør på nytt: Hvor er strandsonen, som motstandere av vest alternativet slåss for?

Publisert: 21.mar.2018 14:52
Oppdatert: 21.mar.2018 14:52

Det kan da umulig være strekningen på 200 meter fra jernbanestasjonen og til Koigen? Dette er jo bryggeområdet i Hamar og som i dag må være det minst attraktive området i Hamar, etter at kommunens politikere valgte å fylle ut en idyllisk havnepromenade med asfalt, slik at forurensende biler kan fylle opp det noen kaller strandsonen.

Når så jernbanesporet fortsetter videre etter dette opprinnelige havneområdet, er ikke jernbanen i nærheten av noe som kan kalles strandsone, unntatt forbi Furuberget, men der skal den ikke gå, etter at sporet forsvinner inn i tunell ved Snekkerstufeltet.

Og – da spør jeg enda engang; hvor er denne strandsonen som er/blir ødelagt av jernbanen?

Det kan da, som nevnt, umulig være strekningen mellom stasjonen og Koigen, den er jo allerede ødelagt og har vært det i årevis. Hvorfor var det ingen som protesterte den gangen da 8-metersplanet ble utfylt til en asfalt ørken og parkering?

Og - hvis nå jernbanen ikke skal gå der den går i dag, hva vil skje med dagens jernbanestasjon og sporareal? Det blir sannsynligvis bebygget med bolig og næringsarealer, for Hamar trenger arealer til videre ekspansjon, og tror virkelig motstandere av alternativ vest, at dette området skal bli liggende urørt og «idyllisk»? Bane Nor har også sagt at hvis alternativ vest blir forkastet, så vil Bane Nor beholde deler av sporområdet og sporet videre nordover av beredskapsmessige hensyn.

Når nå Hamars politikere har valgt å stå på barrikadene, påvirket av motstandere av alternativ vest og deres «strandsone», og tenke mer med hjertet enn med hodet, så har myndigheten/BaneNor tatt time out i den videre planleggingen. Dette passer jo de bevilgende myndigheter bra, nå som de har valgt å redusere investeringsbehovet. I tillegg er jo all offentlig utbygging i Norge politisk. Det vil si at enhver utbygging skal gagne områder hvor sentrale politikere hører hjemme. En form for valgflesk. Derfor konkurrerer utbyggingen av jernbanen til og forbi Hamar med steder/områder som har større politisk verdi og interesse.

Når det er sagt, blir jernbanen etter hvert, mest sannsynlig ført frem til Sandvika/Åkersvika som dobbeltspor. Etter Furuberget blir det bygget enkeltspor med krysningsspor videre til Lillehammer, da trafikkgrunnlaget nordover fra Hamar er for lite til at det er samfunnsøkonomisk forsvarlig med dobbeltspor.

Hvis det blir bygget dobbelspor videre til Brumunddal og Moelv, vil et enkeltspor forbi Hamar, slik det ligger i dag, ikke være forstyrrende for trafikkavviklingen, da nåværende Hamar stasjon kan fungere som krysningsspor.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke