hacklink
17. sep
Lærere: Best med litt anarki?
 
Hvor hardt bør ting styres?
Lærerne, særlig de i Oslo, klager for tiden over at de føler seg overstyrt og at de dermed ikke får bruke sin egen kompetanse. De mener at de er profesjonelle nok til selv å vurdere hvilke undervisningsmetoder som fungerer best.

Publisert: 22.nov.2017 14:58
Oppdatert: 22.nov.2017 15:01

Dette er en diskusjon som dukker opp med jevne mellomrom. Forrige gang erklærte vår egen Thomas Nordahl seg uenig med lærerne i dette, og mente at de ikke var kompetente nok til å styre ting selv.

«Min tanke er fri» heter det, og det passer tydeligvis godt på meg selv, i den forstand at det til stadighet foregår ting oppi hodet mitt, som jeg ikke har kontroll over. Det er underbevisstheten som kobler sammen ting, uten at jeg er veldig bevisst på det. I forbindelse med debatten om lærernes autonomi, dukker økonomiprofessor Kalle Moene opp i mine funderinger. Moene sier at enhver organisasjon fungerer best, dersom man tillater litt anarki blant de ansatte/underordnede. Dette er en tanke som tiltaler meg, fordi jeg selv alltid har vært tilhenger av en slik filosofi, ikke minst i skolen – også inne i klasserommet. Det hele dreier seg om å skape tillitsforhold og samarbeid, i motsetning til kontroll og mistillit.

Når Nordahl ønsker overstyring av lærere, mener han ganske sikkert at de bør styres av folk med høy pedagogisk kompetanse. Problemet som lærerne peker på, er imidlertid at de føler seg overstyrt av et system uten noen form for slik kompetanse. Da blir det jo galt.

Oppi mitt hode dukker det opp en tanke om at denne diskusjonen er relevant for hele den offentlige sektor. Er ikke vår tids umettelige krav om rapportering og dokumentasjon et uttrykk for en generell mistillit til de som utfører arbeidet i praksis? Har vi utviklet en offentlig sektor preget av kronisk mistillit og bruk av belastende kontrollmekanismer? Er det slik at dette gjennomsyrer hele sektoren? Kan dette kanskje bidra til det høye sykefraværet, særlig innen helse- og omsorgssektoren? Jeg vet ikke, men drister meg til å stille spørsmålet.

Når vi først er inne på det professorale planet: professor Tom Tiller i Tromsø har jobbet mye nettopp med forholdet mellom tillit og kontroll i skolen. Han har påpekt at et skoleverk preget av kontroll ovenfra, fungerer dårlig. Det er tillit og samarbeid, mellom og i alle ledd, som skaper en god skole. Jeg tror at det samme gjelder hele den offentlige sektor. Arbeiderpartiet bør være de første til å ta dette innover seg. Det var tross alt Ap, med Einar Gerhardsen som en sentral aktør, som sto bak lovene om bedriftsdemokrati innen bedrifter. Kunne det ikke være et godt middel for å styrke tilliten mellom partiet og arbeidstakere i offentlig sektor, å satse på å bygge opp en offentlig sektor preget av deltakelse, tillit og samarbeid, framfor kontroll og mistillit?

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke