Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
23. sep
Jernbanedebatten: Hvor skal toget gå - og stå?
FOTO: JENS ERIK JENSRUD
 
Hvor skal toget gå - og stå?
Jeg har prøvd å følge godt med i jernbanedebatten, hvor Høyre, Venstre og BBL har tatt tydelig standpunkt mot to spor i strandsonen. Det store spørsmålet er hva Arbeiderpartiet mener?

Publisert: 16.sep.2015 04:00
Oppdatert: 16.sep.2015 09:18

Det kan se ut som at de har inntatt en posisjon hvor de argumenterer sterkt for å stå med lua i handa og vente til staten har bestemt seg. For deretter å klappe høflig i frykt for at mer ydmyke regioner skal gå forbi oss i køen.

Men samtidig har de vært tydelige på at de vestre alternativet bare er aktuelt med tunell fra bryggeriet og nordover. Det er interessant fordi det ut fra tekniske krav til kurvatur og stigningsforhold ikke er mulig å ha bro over bukta og tunnel fra bryggeriet samtidig? Den tunellen kan bare realiseres dersom sporet senkes fra Ottestad, og det bygges ny stasjon under bakken?

Det tror jeg er urealistisk. Dermed blir kravet om tunell i realiteten også et standpunkt mot vestre korridor. De har bare ikke sagt det høyt. Eller er kravet om tunell fra bryggeriet bare valgflesk?

Jeg tror også det midtre alternativet vil vise seg å ha så store utfordringer at det må legges til side. Dermed står vi igjen med det østre alternativet, som har mange fordeler. Det frigjør attraktive arealer, gir god integrasjon mellom Dovrebanen og Rørosbanen, ligger i et område med god tilknytning til hovedveinettet og har tilstrekkelige arealer til å håndtere trafikken en moderne jernbane- og skysstasjon trekker med seg. Og det kan bygges uten at vi må kjøre buss for tog i årevis. Trafikken kan gå på det gamle sporet til det nye er klart.

Så er det et spørsmål om hvor togene skal parkere. For meg er det åpenbart at det ikke kan være i Hamar sentrum. Det må derfor bli enten nord eller sør for byen. Da blir jordvern en varm potet. Med et blikk i bakspeilet var Hamar i 1950 avgrenset av Vognveien og Ringgata. Utenfor det var det jorder.

Om vi retter blikket 50 år framover tror jeg områdene vest for E6 fra Åkershagan til Brumunddal vil være regulert til byformål, med Furuberget, Frøbergsberget og strandsonen som gode rekreasjonsområder. Jeg vil støtte de politikerne som tar til orde for en helhetlig og langsiktig planlegging av disse områdene. Ta veksten nær kollektivknutepunktene, og la bygda leve. Det er også det beste jordvernet.

Siden alle partier er for vekst i regionen må denne utviklingen gis plass. Da er fortetting og utvidelse av dagens byer det eneste logiske alternativet. Hvis noen mener noe annet vil jeg gjerne vite det også!

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke