hacklink
17. sep
Kart: Radonkart fra Norges geologiske undersøkelser (NGU). Traseene i Øst og Vest er tegnet i grønt. Mørk lilla krever særlig høy aktsomhetsgrad, og rosa høy aktsomhetsgrad.
 
Hvordan kan man velge disse store inngrepene?
Strandsona er best uten jernbane, og Åkersvika er best uten jernbane, men… - jernbane vil vi ha.

Publisert: 18.nov.2018 19:17
Oppdatert: 20.nov.2018 13:35

Det regner vi med at Geir Bjørnar Smebye og Folkeaksjonen (FA) også vil, selv om de ikke vil se noe som minner om jernbane vest for dagens stasjon.

Når det gjelder flomhøyder, henger Smebye fast ved gamle tall fra BaneNOR. Siden terrenget har hevet seg ca. 20cm siden kartgrunnlaget NVE bygget sin rapport på i 2005, er nå 200-årsflom lagt til 126,6 meter. NVE anbefaler en sikring på 0,5 meter over dette i tilfelle en orkan fra sør inntreffer på samme tid, og i tillegg 0,5 meter sikkerhetsmargin. Vi tror at FA og vi kan enes om at både det indre av Åkersvika og bukta innafor Tjuvholmen er beskyttet mot bølgene hvis en slik orkan skulle inntreffe samtidig med flommen. Derfor tror vi at BaneNOR gjør rett i å begrense flomsikringen til en halv meter over 200-årsflom. Det har de gjort i Tilleggsmeldingen fra 2017, der flomsikringen er lagt på 127,1 meter, noe vi støtter.

Med vår løsning i Hamarbukta vil vi få en åpen kulvert ca. 50 meter forbi dagens undergang, i en høyde på 127,1 meter, og med et glass/nettinggjerde på toppen. Først 50 meter østenfor dette vil kjøreledningene dukke opp, altså fra midt foran dagens veiundergang! Er det mange som nyter mjøsutsikten derifra og bort til stasjonsbygningen?

Tatt i betraktning at kulverten forsvinner under bakken før den når forlengelsen av Vangsvegen, og ikke dukker opp igjen før tunellen åpner seg på Jessnes, er det vanskelig å forstå at FA ikke ser den himmelvide forskjellen på dette og de store inngrepene som kommer i Åkersvika med Øst-varianten. Vi nevner:

• Byen får et nytt sentrum nesten to km unna det gamle, der ny infrastruktur og nytt byliv skal etableres

• Vikingskipet får ødelagt uteområdet og parkeringsplassene sine

• Mange store virksomheter må legges ned, deriblant regionens brannstasjon

• Flere boliger må rives

• Ramsar-området blir sterkere belastet

• Store kommunikasjonsproblemer med omlandet vil oppstå under utbyggingen, siden både Vangsvegen og Stangevegen skal krysses

• Hvis sporene skal legges i kulvert/tunell over jordene til Børstad og Tommelstad, vil masse fra om lag 1.200 meter trasé måtte kjøres til deponi på grunn av radioaktiv alunskifer. Dette gjelder for bare 100 meter i vest. Det vedlagte kartet fra NGU viser dette.

Det er i dette perspektivet vi stiller spørsmålet: Hvordan kan man velge disse store inngrepene i øst framfor en sentrumsnær stasjon der sporene fra stasjonen går inn i en 220 meter lang, åpen kulvert i Strandgatas høyde uten å hindre sikt mot Mjøsa og for all framtid verner strandsona?

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke