17. sep
KORRIDOR ØST: Å legge stasjonen ved Vikingskipet gir etter min mening mye større muligheter for å bygge opp en bærekraftig og framtidsrettet kollektivknutepunkt, samtidig som vi tar vare på og utvikler kvalitetene byen vår har i dag. Foto:J ERNBANEVERKET
 
Hvordan ønsker vi å utvikle byen vår?
Jeg spør fordi det er dette det handler om for meg. Hvordan kan vi legge til rette for å utvikle byen vår på en best mulig klima- og miljøvennlig måte? Jeg spør fordi vi folkevalgte har et ansvar for å gjøre det

Publisert: 19.des.2016 14:49
Oppdatert: 19.des.2016 17:54

MENINGER

Hamar må som andre byer forberede seg på sterkere fortetting. Framtida betyr å bygge mer, bygge høyere og bygge tettere sentralt i byen vår.

Framtida betyr også en høyere befolknings- og arbeidsplasstetthet sentralt i nærheten av kollektivknutepunkt.

Hvordan kan vi gjøre det samtidig som det legges til rette for vekst og utvikling vi ønsker? En vekst og utvikling i hvert fall jeg mener vi må sikre oss, både gjennom nye innbyggere og nye arbeidsplasser.

Legge godt til rette for næringslivet er svært viktig, vi må ikke bli en soveby til Oslo. Et sted mange pendler fra, vil ikke bli det levende lokalsamfunnet vi ønsker oss.

Hvordan skal vi utvikle Hamar på en framtidsrettet og bærekraftig måte?

Hvordan skal vi gjøre oss mest mulig attraktive og stå sterkest mulig i konkurransen mot andre byer og regioner?

Når jeg stiller disse spørsmålene er det fordi jeg mener vi bør ha fokus på dette når framtidig jernbanetrasé velges.

Samferdselspolitikk er et virkemiddel for å skape et større og felles bo- og arbeidsmarked. Utbygging av dobbeltsporet jernbane er således ikke et mål, men et virkemiddel i ett større perspektiv.

Jeg mener at vi må planlegge med et sterkere fokus på fortetting. Vi må planlegge for å bygge tettere og høyere.

Hvor mange boliger og arbeidsplasser ligger i en viss avstand, og hvor mange boliger og arbeidsplasser kan vi bygge innenfor en radius fra et kollektivknutepunkt ved Vikingskipet?

Å legge stasjonen ved Vikingskipet gir etter min mening mye større muligheter for å bygge opp en bærekraftig og framtidsrettet kollektivknutepunkt, samtidig som vi tar vare på og utvikler kvalitetene byen vår har i dag.

Mjøsas betydning for Hamar er uendelig stor. Hamars lange historie viser hvor viktig Mjøsa har vært. Mjøsas betydning i dag blir bare større og større. Det er av de fremste kvalitetene vi har som by, både Hamars visuelle og fysiske forbindelse med vannet.

Som folkevalgt er det min plikt å ta et valg jeg mener er til det beste for Hamar på lengre sikt. Mitt og vårt ansvar er å ivareta den helhetlige samfunnsutviklingen i Hamar og regionen. Valg av trase er et middel for ønsket utvikling.

Som folkevalgt er det min plikt å ta et valg jeg mener er best for Hamar på lengre sikt. Mitt og vårt ansvar er å ivareta helhetlig samfunnsutviklingen i Hamar og regionen. Valg av trase er et middel for ønsket utvikling.

Området ved Vikingskipet vil kunne bli et godt trafikk-knutepunkt med togstasjon og en moderne skysstasjon. Dette vil også kunne gi mindre biltrafikk i sentrum, knyttet til kjøring til og fra stasjonen. Med stasjon på Vikingskipet kan dagens stasjonsområde utvikles uten jernbane. Med dette vil vi kunne få ei fantastisk strandlinje helt fra Espern til Koigen. De store mulighetene som ligger i å utvikle områdene ved øst, legge til rette for nye arbeidsplasser, styrke det Hamar er gode på – kompetansearbeidsplasser, mener jeg er et svært viktig argument for å legge stasjonen ved Vikingskipet.

Kjærligheten min til byen vår gjør altså at jeg går for Alternativ øst.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke