17. sep
BARNEHAGE: Det er for få pedagoger i barnehagene.FOTO: Kjell Herskedal, NTB Scanpix
 
Hvorfor er antall pedagoger så viktig
«Bare litt over halvparten av landets barnehager oppfyller kravet til antall pedagoger», er det blitt sagt på Søndagsrevyen.

0
Publisert: 19.sep.2015 04:00
Oppdatert: 19.sep.2015 07:30

MENINGER

Utdanningsdirektoratet viser til store ulikheter på oppfylt pedagognorm i to høyrestyrte kommuner: Oslo 44 prosent og Bergen 88. Utdanningsforbundet mener saken handler om politisk vilje, konkrete tiltak og lønn.

Barnehagen er barnas første trinn i utdanningen og kommunene har hovedansvaret for barnehagepolitikken. «Full barnehagedekning» og «kvalitet i barnehagen» er det alle «nikker i enighet» om. Viktig og riktig, men hva har full barnehagedekning egentlig ført til og hva er kvalitet? Full barnehagedekning har ført til flere barn under tre år, større barnegrupper og barnehager, flere oppgaver administrativt og trykk på utviklingsarbeid, rapportering, nye finansieringsordninger, større press på ansatte, flere ufaglærte.

Alt dette til tross, pedagognormen består uendret. Kort oppsummert har barnehagelærerne fått mindre tid til barna. Det er i dag stor oppslutning om forståelsen av at det er god økonomi for et samfunn å investere i god kvalitet i barns første utdanning. OECD bygger på forskning på området og de oppgir tre hovedgrunner til at medlemslandene bør investere i god barnehage:

1. Tiltaket gir signifikant økonomisk og sosial avkastning.

2. Gode barnehager bidrar til økt yrkesdeltagelse blant småbarnsforeldre.

3. Gode barnehager bidrar til å gi barn bedre utdanning og velferd. Å investere i barns tidlige leveår, gir god samfunnsøkonomisk avkastning på lang sikt.

Forskning viser at barn som har gått i gode barnehager trives, utvikler seg og klarer seg bedre i senere skolegang. Utdanningsforbundet mener derfor at det nå er tid for å fylle kvalitetsbegrepet med konkrete tiltak: Målet er derfor å øke pedagogandelen til 50 prosent fordi kompetanse har stor betydning for barnas læring og utvikling.

Flere barnehagelærere styrker det profesjonelle fagmiljøet, barnas behov for omsorg blir bedre ivaretatt og deres arena for utvikling, lek og læring styrkes. Profesjonsutvikling blir mulig fordi man lettere kan få korrigeringer og faglige råd om sin egen praksis samtidig som refleksjonsnivået om praksisen styrkes. Flere barnehagelærere vil bidra til å øke kompetansen til alle ansatte, gi trygghet for at barna blir sett og møtt ut fra den de er og gi et tettere samarbeid med foreldrene.

Kort sagt: Flere barnehagelærere er viktig for det pedagogiske tilbudet i barnehagen, gir mulighet for mer veiledning og opplæring av assistenter/fagarbeidere samtidig som det bidrar til bedre rammer for anvendelse og utvikling av faget. Alt til det beste for barnas utdanning. Vi gleder oss til å se den politiske viljen blomstre opp i tida framover.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke