hacklink
buy instagram followers
19. sep
Tog: Hva med en ekstra lang sving?
 
Hvorfor ikke ett kjempelangt tilsving?
Leserinnlegg.

Publisert: 11.nov.2016 16:08
Oppdatert: 11.nov.2016 16:16

Den siste tiden er tilsving et hett tema i leserinnleggene. Korridor Vest og Midt har tilsving fra nord og mot Elverum, mens trasé Øst mangler dette, og prisen for tillegget har variert fra 200 millioner (kort) til en milliard (lang). Hva med å tenke litt nytt, hva med å bygge et ekstra langt tilsving?

Det er ikke vanskelig å skjønne at dette tilsvinget er interessant for godstog som kommer nordfra på Dovrebanen og skal til Sverige. Foreløpig gjelder det ikke mange tog, men i fremtiden vil kanskje behovet øke. Utfordringen er at det også er behov for nye tilsving både i Elverum og Kongsvinger. I tillegg må strekningen Hamar – Elverum – Kongsvinger elektrifiseres for at dette skal bli et miljøvennlig alternativ.

Hva med å lage ett nytt tilsving, fra syd for Eidsvoll til Skarnes, med elektrisk drift? Vi vet ikke hva nye tilsving i Hamar, Elverum og Kongsvinger koster til sammen, men forskjellen opp til en ny linje Eidsvoll – Skarnes er kanskje ikke så stor. Ikke haster det så veldig heller, da behovet er svært begrenset i dag. Med en slik løsning vil kanskje også Jernbaneverket se at Øst er et godt alternativ.

For oss er det som kjent det samme om det blir Øst eller, Midt, bare ikke Vest.

Leder i Folkeaksjonen for jernbanefri strandsone i Hamar

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke