Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
22. sep
STRØM: Elbilene er altså ikke subsidiert, de har fritak fra en avgift Elbilene er altså ikke subsidiert, de har fritak fra en avgift, skriver Eivind Falk. Foto: Tore Meek / NTB scanpix
 
Hvorfor legge til rette for elbil?
10. oktober svarte Jan Einar Graff på Mjøsen og omegn elbilforenings innlegg om hvordan kommunene kan møte klimautfordringene gjennom å legge til rette for elbil.

Publisert: 16.okt.2018 13:14
Oppdatert: 16.okt.2018 13:43

På mandag kom FNs sjokkerende alvorlige klimarapport som sier at verdenssamfunnet må gjennomføre en snuoperasjon vi knapt har evne til å forestille oss, for å redusere CO₂-utslipp overalt der det er mulig.

Alternativet er katastrofalt. I dag øker utslippene, både i Norge og i verden, og dette må vi snu.

LES OGSÅ: Må slutte å subsidiere elbilene

Å elektrifisere veitrafikken er kanskje det som er enklest å gjennomføre, og derfor har vi en offensiv elbilpolitikk i Norge.

Elbilskiftet må vi gjennomføre så raskt som overhodet mulig, og sjansene er svært store for at selv Jan Einar Graff kommer til å kjøre elbil om bare noen få år.

Stortinget har som kjent vedtatt at vi skal slutte å selge forurensende diesel og bensinbiler om bare seks år og noen måneder (2025).

Fritak fra bilavgifter og moms er et virkemiddel for at dette skiftet skal gå raskt.

Engangsavgiften for bensin og dieselbiler er en miljøavgift, og derfor er nullutslippsbiler unntatt. Det er altså ingen som «betaler» for elbilene, det er staten som får noe redusert inntekt, samtidig som klimaet og luftkvaliteten blir bedre. Det vinner vi på alle sammen.

Engangsavgiften beregnes ut fra bilens utslipp og vekt, etter prinsippet om at forurenser betaler. De verste utslippsbilene betaler mest.

Det er i alles interesse at vi får en dramatisk nedgang i CO₂-utslippene så raskt som overhodet mulig.

10. oktober, vedtok EU at bilprodusentene skal pålegges en mye større produksjon av elbiler (35 prosent i 2030) enn i dag. Det er bra, for vi er avhengige av at vi får levert elbiler til hele Europa i et høyt tempo.

Jeg tipper kravene til elbilprodusentene vil bli ytterligere skjerpet etter hvert.

Elbilene er altså ikke subsidiert, de har fritak fra en avgift som forurensende biler må betale. Dessuten er det ikke mer enn 180.000 elbiler i Norge i dag.

Det er viktig å ha faktaene i orden. Om seks og et halvt år kommer vi forhåpentlig til å ha en million eller flere. Det har myndighetene planlagt for.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke