hacklink
18. sep
SKOLE: Gammeldags tavleundervisning ga oppsiktsvekkende resultater.Foto: Gorm Kallestad, NTB scanpix
 
Hvorfor lykkes Oslo-skolene så bra?
PISA er et internasjonalt prosjekt i regi av OECD og har som ambisjon å teste 15-åringers kompetanse på ulike fagområder, spesielt innen lesing, matematikk og naturfag. Testingen foregår hvert 3. år.

Publisert: 04.des.2018 13:45
Oppdatert: 04.des.2018 14:55

Første gangen var våren 2000. I Norge kom resultatene fra første PISA-test i 2001. Da var Kristin Clemet fra Høyre minister for skole og utdanning.

Resultatene var dårligere enn mange hadde forventet, og saken ble omtalt som «PISA-sjokket». PISA ligger i stor grad til grunn for Clemets skolereform og Kunnskapsløftet, og for innføring av nasjonale prøver i Norge.

Som politikere er vi opptatt av skoleresultater og ikke minst det bekymringsfulle frafallet fra videregående skole. Vi studerer derfor resultatene fra nasjonale prøver med stor interesse. Ett poeng opp mottas med tilfredshet og bekreftelse på at vår skolepolitikk fungerer, mens ett poeng ned gir bekymringer, og man begynner å leite etter årsaker.

Vi vet en god del om hva som gir gode skoleresultater. Ikke minst er læreren viktig, men lærerne er like forskjellige som alle oss andre og kan ha forskjellig innfallsvinkel for hvordan de mener de best kan skape resultater for sine elever. Den friheten bør de også få ha.

Jeg så en interessant dokumentar om den tidligere verdensmesteren i kajakk, Einar Rasmussen. Han studerte realfag ved siden av idrettskarrieren. Det ble vanskeliggjort av at han er ordblind og derfor slet med lesing. Etter en tur innom næringslivet havnet han bak kateteret.

Som lærer har han gjort seg noen refleksjoner. Han hevder at mestring er den aller beste motivasjonen for ungdom, og ingen fag bidrar like mye som matematikk til å knekke mestringsfølelsen og dermed også motivasjonen. I følge ham er matematikk den største enkeltårsaken til frafallet i videregående skole.

Rasmussen mener at lærebøkene er for sprikende og fylt opp med alt for mye tekst. Han hevder at Reform 94 tok selvtilliten fra mange elever, og at ingen blir skikkelig flinke. Han tar derfor til orde for mer dybdelæring. Sjøl har han for eksempel droppet lærebøkene i matematikk og driver mest med gammeldags tavleundervisning og oppgaveløsning. Resultatene for hans elever er oppsiktsvekkende gode.

Nå foreligger resultatene av de nasjonale prøvene. Flere av Oslo-skolene troner øverst. Også mange av de utskjelte skolene på Oslo øst ligger i toppskiktet. Stange gjør det også bra, men er langt bak Oslo-skolene. Skoleresultatene er avgjørende for videre utdanning, enten dette er i teoretisk eller i mer praktisk retning. Som skoleeier er det derfor vår plikt å utvikle gode skoler. Kanskje vi derfor skulle se nærmere på hvorfor Oslo lykkes så bra?

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke