16. sep
 
Hvorfor på elektrifiserte strekninger?

0
Publisert: 20.apr.2015 04:00
Oppdatert: 20.apr.2015 07:13

Tidligere godsavdeling i NSB, nå Cargonet, og NSB benytter stadig flere diesellokomotiv på elektrifiserte banestrekninger slik som på Dovrebanen. Det er ikke snakk om et og annet tilfeldig godstog, mesteparten av godstogene som passerer Moelv trekkes nå av diesellokomotiv.

Alt jeg kan finne om lokomotiv tilsier at elektriske lokomotiv er billigere i drift en diesellokomotiv. Når slike diesellokomotiv bruker kompressormatede totaktsmotorer med virkningsgrad på 30 prosent, blir det enda vanskeligere å godta plagene vi påføres av en slik praksis. Dette togmateriellet representerer et miljøproblem for folk langs jernbanen. Folk blir utsatt for støy, sotpartikler og eksos med uforbrent drivstoff. I tillegg representerer de 6.000 literne med diesel et alvorlig sikkerhetsproblem ved ulykker, slik som ved Åsta-ulykken, der drivstoffet tok fyr.

Spørsmålet blir da hvorfor i alle verdens dager benyttes diesellokomotiv på elektrifiserte banestrekninger når de verken er billigere å drifte, sikrere å bruke eller mere miljøvennlige?

Miljøpartiet de Grønne Ringsaker

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke