hacklink
buy instagram followers
19. sep
 
Hvorfor settes det ikke pris på Hamarbukta?
Dobbeltspor i en vestlig trasé gjennom Hamar ødelegger Hamarbukta og kontakten mellom sentrum og Mjøsa.

Publisert: 22.feb.2019 17:19
Oppdatert: 22.feb.2019 17:27

Meninger

Kim Aastangen og Kjell Erik Onsrud

styremedlem og leder i organisasjonen For Jernbane (www.jernbane.no)

Ny firefelts motorvei reduserer arealet av Åkersvika naturreservat med 126 dekar. Dobbeltspor i østkorridoren vil splitte opp og redusere reservatets areal ytterligere. Som fellesbetegnelse for kontakten mellom sentrum og Mjøsa, Åkersvika naturreservat og Hamarbukta bruker vi Hamars miljøherligheter. For Jernbane mener det er avgjørende å sette prislapp på disse miljøherlighetene. Verdien er ukjent, men de kan være verdt milliarder av kroner.

Kommunestyret skal 27. februar vedta hvilke varianter av dobbeltsporet som skal utredes. Barenor foreslår å ødelegge Hamarbukta og dermed også dagens buktende, fantastiske ytre strandsone. Banenor er grunneier i vestkorridoren og vil tjene økonomisk på utbygging som ødelegger kontakten mellom sentrum og Mjøsa.

Det er oppsiktsvekkende hamarfiendtlig at rådmannen i saksframlegget ikke vil prissette Hamars miljøherligheter. Om kommunestyret tar miljøherlighetene seriøst, bør det gå imot at det skal være gratis å ødelegge dem.

De siste tiåra er det blitt forska mye på prissetting av natur- og miljøgoder, særlig i USA. Men det finnes ikke én standardmetode. Både eksperimentell økonomi og hypotetisk prissetting (CVM – contingent valuation method) kan benyttes til å beregne verdien av Hamars miljøherligheter.

Den 21. desember 2016 vedtok kommunestyret med 39 mot 0 stemmer at midtkorridoren med underjordisk stasjon ved rådhuset og maksimalt lokk over kulvert er det beste alternativet. Dette alternativet gir den mest sentrale plasseringa av stasjonen, flest togpassasjerer og dermed størst nytte.

Om man prissetter Hamars miljøherligheter, vil kostnadene for alternativene øst og vest bli høyere, kanskje noen milliarder kroner høyere. Men det blir ikke kostnadene for midtkorridoren med maks lokk (og gjenoppbygging). I 2016 godtok kommunestyret at kostnadene for å ødelegge miljøherlighetene er null kroner (svikt nummer 1).

Noen måneder etter kommunestyremøtet i 2016 vedtok Stortinget at dobbeltsporet gjennom Hamar skal bli ferdig etter 2024. Kommunestyret hadde feilaktig trodd at dobbeltsporet skulle bli ferdig senest 2024 om østkorridoren ble valgt (svikt nummer 2).

Til slutt vedtok kommunestyret dobbeltspor i østkorridoren med 38 mot 1 stemme i 2016. Dermed ble det beste alternativet, midtkorridoren med maks lokk, nedstemt på sviktende grunnlag.

Konklusjon: Ta Hamars miljøherligheter seriøst: Prissett dem og utred midtkorridoren med maks lokk.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke