Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
22. sep
 
Hvorfor støtter HA særinteresser?

Publisert: 03.nov.2015 04:00
Oppdatert: 10.nov.2015 08:33

Redaktøren i HA Carsten Bleness fornekter seg ikke. I tillegg til å ta stilling til jernbanetrasé og påvirke en valgkamp, er han på banen igjen med sin tolkning av et folkemøte på Gregers i en leder i HA 29. oktober.

Bleness er motstander av et vestlig trasévalg. Når han uttrykker på lederplass at «dette er en unik mulighet til å utvikle byens indrefilet ved å legge jernbanen vekk fra sjøsiden», melder han seg inn blant de som går på folkemøter for ta til seg det som passer med egen oppfatning.

De som mener at kravet om å åpne strandsonen foran Strandgateparken er overordnet alle andre hensyn, har et enkelt valg. Da må dobbeltsporet legges andre steder. Dette er et greit standpunkt for de som representerer dette særstandpunktet, men det har ingen forankring i en helhetlig vurdering.

Valg av jernbanetrase baseres på mange kriterier. Dette ble framhevet av tre gode innledere på møtet på Gregers. Her ble begrep som «den kompakte byen» introdusert, det vil si fortetting rundt et jernbaneknutepunkt. Planleggeren fra NIBR advarte mot at «kafelattegenerajonen på 29 år» skulle være bestemmende for byutvikling. Hun advarte også mot å bygge ned matjord og naturområder nær byen. Hun oppfordret i stedet til å fortette byen.

Klimamålsettinger og miljøhensyn er overordnet i langsiktig samferdselsutvikling. Her er sikten mot Mjøsa fra Strandgateparken helt underordnet. Økonomi og jernbaneteknisk funksjonalitet gir strenge krav til løsning som vil telle i en beslutningsfase. Hamar kommer heller ikke unna vernebestemmelsene for Åkersvika naturreservat, for å nevne noe.

Problemet slik vi ser det, er at redaktøren framfører sine krav på lederplass uten grunnlag i objektiv analyse. Dette kan Folkeaksjonen for en jernbanefri strandsone tillate seg fordi målet deres er absolutt, uavhengig helhetsvurdering og konsekvenser ved andre løsninger. Når en redaktør i innlandets største avis bruker sin posisjon på denne måten, blir han en talsmann for særinteresser.

Derfor er det behov for å stille to avklarende spørsmål til redaktøren:

- er utvikling av «indrefileten» overordnet alle andre hensyn ved valg av jernbanetrase?

- krever redaktøren at dobbeltsporet kommer til Hamar innen utgangen av 2024 i tråd med kommunestyrets vedtak og hvilke traseløsninger kan redaktøren i så fall akseptere?

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke