17. sep
PROSESS: Påtroppende ordfører Einar Busterud vil ikke ha spørsmål før prosessen er fullført.
FOTO: DAG W. Grundseth
 
Hvorfor vente, Einar Busterud?
Politiske prosesser: Hvis offentligheten ikke skal kunne komme med reaksjoner før alt er bestemt, kan påstanden om åpenhet fort bli meningstom.

Publisert: 05.okt.2015 04:00
Oppdatert: 05.okt.2015 11:24

Den påtroppende posisjonen har bebudet at deres arbeidsform skal være åpen. Dermed er offentligheten også blitt kjent med at alle samarbeidende partier i den nye posisjonen skal ha ekstra frikjøp for politisk arbeid. Påtroppende ordfører legitimerer denne økte pengebruken med at det vil bli færre og mer effektive møter enn i siste periode. Han ber undertegnede vente med å reise spørsmål før spillerne er i mål.

Vanligvis betyr åpne prosesser at offentligheten kan kommentere denne og gi synspunkter på det som skjer. Hvis offentligheten skal vente med reaksjoner til alt er ferdigspilt, kan påstanden om åpenhet fort bli meningstom. De som eier prosessen står selvsagt fritt til hvordan de vil forholde seg til den offentlige debatten de selv skaper.

Innenfor en slik forståelse forventer jeg at påtroppende ordfører heller ønsker innspill velkommen enn å mane til taushet til prosessen er ferdigkjørt. Jeg tillater meg derfor fortsatt å tenke høyt og å forstå kommentere saken utenfra.

Dersom alle samarbeidende parter i formannskapet får en ekstra frikjøpsdag i uka, slipper de aktuelle politikerne å lete fram felles fritid til samarbeid. Det er rimelig å anta at deres behov for politisk avklarende debatt i formannskapet da vil reduseres.

Innenfor de etablerte rammene, det vil si to årsverk, kan eksempelvis varaordfører redusere sitt frikjøp og ledige midler disponeres av andre politikere i posisjonen. Denne siste modellen ble både vurdert, valgt inn og valgt bort i siste periode. Her ble sluttløsningen en varaordfører i 50 prosent stilling og restlønnsmidler brukt på ulike kommunale prosjekter.

Min uttrykte uro i HA 1. oktober, er knyttet til to ulike forhold. En politisk ledelse med to fulltidspolitikere og to 40 prosent politikere kan antyde en politisk samhandlingsmodell som har felles trekk med kommuner som har valgt en parlamentarisk styringsmodell. I denne er posisjonen alene representert i byrådet som har ansvar for løpende politiske beslutninger. Frikjøpte politikere leder kommunens fagavdelinger.

I Hamar er det full oppslutning om formannskapsmodellen der Formannskapet er ansvarlig for løpende drift og der er partiene er representert på grunnlag av stemmetall ved siste valg. Formannskapet er et kollegium av likeverdige. Det ledes av ordfører, og varaordfører tar ordførers plass når denne er forhindret fra å møte.

Forslaget fra posisjonen om økt lønn til politikere i posisjon endrer ikke den formelle styringsformen i Hamar, men åpner for nye samhandlingsmønstre mellom politikerne. Det er ikke noe galt i nye arbeidsformer, men den foreslåtte frikjøpsmodellen kan etablere et systematisk og vedvarende demokratisk underskudd i formannskapet som politisk kollegium.

Det er etablert en tradisjon i Hamar kommune om at det avgående kommunestyret setter rammene for det påtroppende kommunestyret. Den påtroppende posisjonen har tatt et grep som ikke er lovstridig, men bryter med eksisterende tradisjon.

Slike tradisjoner er etablert for å unngå at etterfølgende styrer og organer velger løsninger for sin drift som kan utløse kritikk. Den modellen som påtroppende ordfører nå kanskje velger, må tåle å bli vurdert og kritisert utenfra.

 
– Artikkelen fortsetter under bildet –
Artikkelforfatter:Inger Haug (SV).
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke