hacklink
18. sep
MULIGHETSSTUDIE: Entasis, mulighetsstudie stasjon ved Vikingskipet som ble presentert på folkemøte på Gregers 22. oktober 2014.
 
I alle fall liten nok
Som togreisende har jeg aldri sett det helt store behovet for å ha et skateanlegg på en jernbanestasjon.

0
Publisert: 14.nov.2014 06:35
Oppdatert: 14.nov.2014 06:35

MENINGER

Det kan etter min mening fortsatt være på Koigen den dagen jernbanestasjonen er flyttet til Vikingskipet. Jeg har heller aldri hatt behov for en frisør eller en klesbutikk der jeg går av og på toget. Det er «nice-to-have», men absolutt ikke «need-to-have». Jeg ble derfor litt forbauset da jeg så arkitektenes mulighetsstudier på Gregers 22. oktober.

Det som kan være greit, er en enkel overbygning over perrongen, i tilfellet regn, men ellers så kjøper jeg billetten min på nettet eller på en automat, og kaffen min på toget. OK, det kunne vært nyttig med en enkel kiosk, slik at en kunne kjøpe med seg HA og VG, men ellers er det ikke mye man trenger på en togstasjon for å tilfredsstille selve togdriften. I mine 3 ½ år som pendler til Oslo, var jeg innom stasjonsbygningen i Hamar to ganger, og det var de to gangene jeg sto på valgkampstand for Hamar SV. Det var ikke noe scoop det heller. Etter oppslutningen vår å dømme, kunne jeg ha holdt meg unna da også.

Ellers så hørte jeg i et TV-program forleden at et tog er ca. 600 meter langt. Gjemt mellom de mange meningene og mulighetene vi ble oversvømt med under folkemøtet på Gregers, fant jeg en eneste faktaopplysning. Det var at det er 1,2 km fra dagens jernbanestasjon til Vikingskipet. Det betyr at hvis vi parkerer et tog ved dagens stasjon, og et tog ved Vikingskipet, kan de kysse hverandre bak. Det betyr også at hvis du sitter i bakerste vogn på dagens stasjon, blir det vesentlig lengre å gå til Fylkeshuset, enn om du sitter i fremste vogn ved Vikingskipet stasjon. Så om ikke Hamar er stor nok til å flytte jernbanestasjonen, er byen i alle fall liten nok.

Det er dette vi snakker om. At dette er en forandring som vil kreve nærmere en tidobling av innbyggertallet i Hamar, faller på sin egen urimelighet, og den må Pensjonistpartiets Jan Oreld bokstavelig talt dra lenger ut på landet med (HA 4/11). Det er også rimelig meningsløst å si at sentrum i Hamar vil dø hvis stasjonen flyttes disse meterne. Det er et faktum at stasjonen har ligget der den ligger i over hundre år nå, men i halvparten av disse årene har sentrum likevel vært døende. Hovedårsaken til et døende sentrum må således være en helt annen enn en jernbanestasjons plassering.

Det er vel ganske betegnende at det i dag er pensjonister og mannlige veteraner i Arbeiderpartiet som mest ivrer for å beholde jernbanestasjonen der den er. For det er vel nettopp disse som har forsømt seg mest når det gjelder å utnytte de mulighetene som har ligget der. Kanskje har de litt dårlig samvittighet? Hvorfor la man ikke for eksempel Norsk Tipping til Tjuvholmen i 1975? Hvorfor la man ikke Vikingskipet der i 1994? Svaret må være at det er helt andre ting enn jernbanen som har styrt byutviklingen i Hamar de siste 50 åra. Det er valgt en annen veg. I dag sitter altså veteranene i Arbeiderpartiet med kaffekoppen sin på Folkets Hus, og vil gjøre det de ikke har evnet å gjøre da de hadde sjansen. Nå er det for sent. Nå er tiden moden for å flytte jernbanen etter. Og det skal vi gjøre.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke