hacklink
18. sep
 
I Berntsens verden

0
Publisert: 25.mai.2016 04:03
Oppdatert: 25.mai.2016 04:02

Journalistikk bør preges av at det som skrives er faktabasert og presist. I så måte bør man forvente mer av tidligere journalist Rolf Berntsen når han i HA 2.mai begår et tilnærmet karakterdrap på leder i Folkeaksjonen for jernbanefri strandsone Geir Bjørnar Smebye, som han konsekvent kaller Smebye-aksjonen. Målet med innlegget til Berntsen er helt tydelig ikke å komme med nye fakta i jernbanesaken, men kun å sverte en enkeltperson og dennes engasjement i jernbanedebatten. Det har kommet mye visvas fra Rolf Berntsen det siste året, men dette innlegget når et nytt lavmål. Det blir for mye å ta tak i alt pga kun 2.750 tegn til rådighet, så her er det mest prekære:

1: Folkeaksjonen for jernbanefri Strandsone er ikke et enmanns show, slik Berntsen beskriver det. Den er registrert i Brønnøysund som forening med et styre og representerer per i dag mer enn 6.000 personer som har signert på underskriftskampanjen. Sannsynligvis er det langt flere som ikke har signert som også støtter saken om jernbanefri strandsone foran Hamar. Geir B. Smebye er leder og talsperson.

2: Jernbaneverket har lagt vekk høy versjon av stasjon og dobbeltspor forbi Vikingskipet. Den vil ligge på samme kotehøyde som de krever ved korridor vest, 128 moh. Strekningen den dekker er langt i fra størrelsen på en flyplass, i såfall er det en kortbaneflyplass det er snakk om, kortere enn Hamar flyplass. En ny stasjon og dobbeltspor ved korridor vest vil beslaglegge like stort område. Et område som er for trangt og overbelastet allerede i dag. Den tynne streken Berntsen sikter til har aldri vært ment å illustrere stasjonsområdet, men kun skissere hvor de mener det er best egnet å legge sporet, noe jernbaneverket i stor grad har etterkommet sin siste presentasjon. Før gikk det tvers over Disen, og var langt mer ideell for Berntsens skrekkscenarier.

3: Det er fullt mulig å lage en bedre versjon av midt enn det Jernbaneverket har vist, ved å dekke over lengre strekning av kulverten og bygge oppå. Det har blitt gjort før både i Norge og andre land både for vei og jernbane.

Trasé vest med tunnel fra Bryggeriundergangen vil langt på vei mot Furuberget måtte bygges i kulvert på store deler av strekningen for så å dekkes over pga for lav overdekning. Da vil det også gå med en del boliger. Stusser over at Berntsen og hans allierte konsekvent unngår å nevne hvilket inngrep dobbeltspor i trasé vest innebærer for bydel Hamar Vest og Hamar sentrum.

Avslutningsvis avslører Rolf Berntsen at han representerer Dobbeltspor snarest med «frasen» deres «Vil uavhengig av trasé ha dobbeltspor til Hamar i 2024 og til Lillehammer i 2030».

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke