Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
23. sep
11.10 kl. 14.00: Et yrende liv utenfor Hamar jernbanestasjon.Foto: Bjarte Ytre-Arne
 
Ikke besøk disse fem byene
Jernbaneverket har vist oss hvordan Hamar bør byutvikles. Sånt har de greie på.

Publisert: 10.nov.2016 17:23
Oppdatert: 10.nov.2016 20:23

De påstår at 10-15 prosent av staben har erfaring med by- og landskapsarkitektur. Likevel måtte de hyre fire eksterne firma for å synliggjøre den monsterbyen de vil kline i fleisen på Hamars kvadratur. En anbefaling blant annet begrunna med at stasjon ved Vikingskipet vil gi to konkurrerende sentrum. Vedlagte foto viser det yrende bylivet ved dagens stasjon 11. oktober kl 14:00.

Mange har advart mot å velge en konfrontasjonslinje overfor JBV. Så da får vi vel bare servilt jatte med dem da. Stå med lua i handa og vifte bort støvet etter maskinene som snart vil fråtse i byens kulvertgratinerte indrefilet. I sorgen kan det være godt å reise litt bort. Basert på JBVs retningslinjer for god byutvikling; her er fem steder det sterkt FRARÅDES å besøke. Byer som er utvikla på tvers av JBVs fagfunderte anbefalinger.

London

Siden byen er engelsk, er JBVs fagfolk aldri blitt rådspurt. Derfor vet ikke byen engang hva som er hovedstasjon. Charing Cross, Euston, King’s Cross, Liverpool Street, Victoria, Waterloo eller Paddington? Til tross for 7 stasjoner i bykjernen, har det likevel oppstått konkurrerende jernbanefrie bydeler som Covent Garden og Hyde Park, med stor tiltrekningskraft på både turister og londonesere.

København

Mulig det er deilig å være norsk i Danmark. Jamen altså! - vakre Nyhavn ligger jo helt i andre enden av gågata Strøget, som ikke engang starter innenfor akseptabel gangavstand (600 m ifølge JBV) fra byens Hovedbanestasjon. Vann-vittig! Man fristes til å oppsøke smukke, bilfrie Gråbrødre Torv og ta seg en lille en på Peder Oxe, for å dempe frustrasjonen over slik dansk byplanmessig dårskap.

Bergen

Attraksjoner som Bryggen, Akvariet og Fløibanen ligger så langt fra byens jernbanestasjon, at utenlandske turister ikke en gang vet at den finnes. De fleste ankommer nemlig med båt, en farkost som ikke er pensum for JBVs byutviklere. I tillegg tar svært få tog til jobb i sentrum. Kun noen pendlere fra Arna og dalstroka innafor. Likevel finnes det 280.000 bergensere, som til tross for mangel på kulvert over Torgalmenningen, visstnok har det som fisken i vannet.

Brumunddal

Jernbanestasjonen ligger også her utenfor JBVs akseptable gålengde i forhold til attraksjoner som Mølla Storsenter og Kiwi’n, som har søndagsåpent. Byen hadde et City, men det er revet. Prøv heller nabobyen Moelv, som har et godt bakeri i grei gangavstand fra stasjonen!

Tromsø

Har ikke jernbane. Tromsø Jernbanestasjon er bare en pub, der det jevnlig, optimistisk meldes fra taket om togavganger til Murmansk og Kautokeino. Jernbaneverket bør snarest fremme Innsigelse mot den slags tøysing med tog.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke