16. sep
Skisse: Illustrasjon av de foreslått forbedringene.
 
Ikke lenger grunn til innsigelse mot K3-Øst
Sist fredag viste HA utsnitt av vår forbedrede løsning for trasealternativ Øst. Vi ønsker her å redegjøre nærmere for de foreslåtte forbedringer av Bane NORs løsning.

Publisert: 22.mar.2017 15:25
Oppdatert: 22.mar.2017 20:55

Endringene medfører at grunnlaget for innsigelser langt på vei bortfaller.

1. NATURRESERVATET.

Banen føres over Åkersvika vest for dagens fylling slik det også er forutsatt for K1-Vest, men ikke for BNs Øst-løsning. Spor og stasjonsområde legges lenger unna strandlinjen vest for Vikingskipet. Øst blir praktisk talt likestilt med Vest når det gjelder påvirkning av reservatet.

2. DYRKET MARK.

Endret kryssløsning ved Vangsvegen, med spor under vegbru og et lavere spornivå forbi Disen, muliggjør tidlig landbrukskulvert over Børstad og tunnelpåhugg ved O. Melvoldsgate.

3. TRAFIKKAVVIKLING:

Endret kryssløsning ved Stangevegen, med vegen i kulvert under banen og krysningspunktet forskjøvet lenger mot nord, gir omkjøringsmuligheter på land i anleggsperioden. Furnesvegen må heller ikke stenges, da banen krysser denne i fjelltunnel langt under vegnivået. Ved Vangsvegen kan brukonstruksjonen ferdigstilles samtidig med vedtatt vegutvidelse over Midtstranda. Banen og tilsvingen kan bygges ferdig senere uten å hindre vegtrafikken i særlig grad.

4. TILSVING NORD – ØST.

Tilsving for godstog er ikke ferdig utredet av BN, men framstår som et krav. Den nye kryssløsningen ved Vangsvegen gir gode forhold for bygging av tilsving; teknisk, økonomisk og framdriftsmessig. Som Dovrebanen kan også tilsvingen føres under vegbrua.

5. ANDRE FORDELER.

Brannstasjonens bygninger og mange P-plasser for Vikingskipet kan opprettholdes. Stasjonstorget kommer nærmere handelssentrum og knyttes til eksisterende gatenett. Det er adkomst til stasjonen fra begge sider og mulighet for ytterligere parkerings- og utviklingsarealer under stasjonen. Stangevegen under banen gir betydelig mindre ulemper for bebyggelsen i Briskebyen og på Espern.

6. KOSTNADSVURDERINGER.

BN har beregnet at anleggskostnadene for Øst blir 1,6 milliarder lavere enn for Vest. Vårt beste estimat er at Øst blir minst 1 mrd. billigere, selv etter at prosjektet er tilført betydelige kvaliteter slik det er beskrevet ovenfor.

7. OPPFORDRINGER.

Til alle som har uttalt seg negativt på grunnlag av den hittil mangelfulle utredning av Øst: «Se mulighetene, tenk nytt og positivt, til beste for Hamar de neste 100 år!» Og til politikerne: «sørg for at neste utbyggingsetappe i NTP blir Sørli – Brumunddal!»

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke