Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
22. sep
Godstog: Med nye jernbanetraseer er det også viktig å legge til rette for godstransporten.
Foto: Trond Lillebo
 
Ikke press godset bort fra jernbanen
Vegtrafikken står for en tredjedel av Norges klimagassutslipp og skaper betydelige lokale miljøproblem. Til tross for klare mål om å flytte gods fra veg til bane, har tiltak som vil gi en mer effektiv godstransport blitt lavt prioritert.

Det er overraskende når vi vet at godstiltakene ikke bare betyr mye for næringslivets konkurranseevne, men gjennomgående har bedre samfunnsøkonomisk lønnsomhet og større klimagevinst enn andre jernbaneinvesteringer.

I tett dialog med skognæringen og de andre viktigste godstransportørene på jernbane, har Jernbaneverket det siste året hatt en god prosess for å utvikle en ny strategi for å effektivisere godstransporten på bane vesentlig.

Med utgangspunkt i denne strategien har Jernbaneverket foreslått en pakke med tiltak i Hedmark som vil revolusjonere godstransporten i regionen. Elektrifisering og fjernstyring av Solør- og Rørosbanen (i første fase strekningen Hamar – Elverum), flere krysningsspor og bygging av nye og effektive «jernbanekryss» vil innebære at et tømmertog som skal kjøre tur retur Stange – Karlstad via Elverum vil spare tre timer. Tiltakene skaper økt kapasitet og fleksibilitet som over tid vil ha stor betydning også for effektiv transport av gods fra Nord-Norge, Trøndelag og Nord-Vestlandet.

I dag er de fleste knutepunktene i jernbanenettet bygd med såkalte «y-spor». Det betyr at et godstog som kommer Dovrebanen sørfra inn mot Hamar ikke kan kjøre direkte videre mot Elverum. I stedet må toget kjøres inn på Hamar stasjon.

Her må lokomotivet kobles fra vognene, kjøres til motsatt ende av vognsettet før det igjen kan kobles til vognene og settes i bevegelse østover fra Hamar. Slik «skifting» tar om lag en halv time og binder også opp verdifull sporkapasitet på stasjonene. Tømmertog som går fra Stange mot Karlstad via Elverum må også skiftes både i Elverum og på Kongsvinger. Med bygging av nye og effektive «jernbanekryss», såkalte «trekantspor» som jernbaneverket anbefaler i godsstrategien, får man en helt annen effektivitet og fleksibilitet.

Når det nå arbeides med å fastsette ny trase for jernbanen gjennom Hamar, ser vi at det foreligger et østre alternativ, korridor 3. I dette alternativet er det ikke rom for å bygge direkte tilkobling mellom sporet fra Lillehammer og sporet mot Elverum. I praksis vil man da for all fremtid få en stor begrensning for godstransporten fra Dovrebanen mot Kongsvinger og videre mot Sverige og kontinentet.

Med økt persontrafikk på InterCity-strekningene blir det enda viktigere å få på plass «trekantspor» i knutepunktene. Spørsmålet om trasevalg gjennom Hamar blir dermed en viktig sak også for alle de som er opptatt av at økende volumer fra sjømatnæringen på Nord-Vestlandet, Trøndelag og Nord-Norge skal komme raskt og miljøvennlig til markedet på kontinentet. Tenker man langsiktig på miljø og næringslivets konkurransekraft, legges det østre alternativet gjennom Hamar vekk.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke