Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
21. sep
 
Ikke sludder og flåseri

Publisert: 11.apr.2019 14:55
Oppdatert: 11.apr.2019 15:38

I sitt tilsvar på mitt innlegg til støtte for NSBs navnebytte til VY, dro Anne Kari Nybu Pettersen virkelig på med adjektiver. At hun reagerer på mine spissformuleringer, er greit men ikke så viktig for saken. Der hun fortjener en ytterligere begrunnelse er når det gjelder kostnaden ved navnebytte og kvaliteten på togtilbudet i Norge.

Navneskiftet i VY er estimert til å koste i området 220-280 millioner. Det er det samme som navneskifte i Equinor. VY er et mindre selskap, med færre lokasjoner og ansatte, men de har betydelig flere kjøretøy som skal få ny drakt. Jobben med å markedsføre et nytt «brand» og fylle det med innhold, vil være vesentlig uansett og sikkert ganske likt.

Totalen er høy, men vel omtrent som vi må forvente. Det som er betryggende i tilfellet VY er hvordan de har hatt hjelp av det ypperste Norge har når det gjelder design. Snøhetta er et høyt respektert og renommert miljø internasjonalt og deres honorar på 4,4 millioner kroner tror jeg mange vil vurdere som moderat. Et så stort prosjekt involverer mange personer i mange prosesser og det er nok ikke få møter som er gjennomført for å utvikle og forankre en så gjennomgående forandring og som er så tett knyttet opp mot høye ambisjoner i et viktig samfunnsoppdrag.

Når det gjelder min sammenligning av togtilbudet i Norge med andre land i Europa, kunne jeg dokumentert mine påstander i stor detalj. Alle som tar tog vet at det er mye forsinkelser og at pendlere ofte må ta bil eller buss, når de skal rekke noe viktig. Dette mens togtilbudet på mange strekninger i Europa er så godt at det konkurrerer ut flytrafikken. Ikke engang gjennom Østfold, retning kontinentet, klarer Norge å bygge «rett linje» og høyhastighetstog (raskere enn 250 km/t), som kunne konkurrert med fly.

En artikkel i forskning.no dokumenterer tilstanden i mer detalj. Konklusjonen er at Norge ligger langt bak våre nordiske naboland. Land som Spania, Italia og Tsjekkia har også bedre togtilbud en oss. Vi kan ikke skylde på geografien heller. Fjellandet Sveits har ifølge rapporten det beste togtilbudet i Europa. Tragisk nok er vi også blant landene som får minst igjen per krone investert i sektoren.

Venstre er et parti med mange sterke meninger, men er det noe som forener oss så tror jeg det må være at politikken skal være kunnskapsbasert. Det mange kloke mennesker ser i glasskula nå om dagen, enten de er sosialantropologer, ingeniører, klimaforskere eller økonomer, er at samfunnet og næringslivet, mer enn noen gang, må takle endringer. Det kan vi like eller ikke like. Men det blir den nye normalen, akkurat like sikkert som at NSB bli til VY.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke