Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
21. sep
FEIL 1: En stasjon ved Vikingskipet blir stor som ca. 12 fotballbaner. Smebye-aksjonen tegner den som en tynn strek.
Foto: Jernbaneverket
 
Ille når 12 fotballbaner blir en tynn strek
En tynn strek på kartet eller ikke tegnet inn i det hele tatt. Slik presenterer Smebye-aksjonen stasjonen ved Vikingskipet om østre trase velges. Ifølge Jernbaneverket blir stasjonen like stor som mange fotballbaner.

Publisert: 02.mai.2016 04:00
Oppdatert: 02.mai.2016 10:16

Også flere lokale aktører har påpekt dette misforholdet overfor Geir Bjørnar Smebye. Han later som ingenting. Helt i tråd med det bruker han i HA 25. april den samme misvisende illustrasjonen.

Han bryr seg ikke om at Jernbaneverket flere ganger med ord og bilder har vist at stasjonen blir så stor som en flyplass. Allerede 4. oktober 2013 fortalte Jernbaneverket i HA at en mulig stasjon ved Vikingskipet blir på nær 100 mål eller like mye som 14 fotballbaner. Nå er stasjonen endret fra åtte til sju spor. Størrelsen blir dermed «bare» cirka 12 fotballbaner.

Jernbaneverket la for kort tid siden fram videofilm som illustrerer det enda bedre. Den viser at en stasjon tar veldig mye plass ved Vikingskipet. På grunn av krav fra Jernbaneverket blir dessuten stasjonen flere meter over bakken.

Det kan brukes sterke ord om Smebye-aksjonens svært feilaktige beskrivelser. Jeg nøyer meg med å kalle det grov feilinformasjon. Et annet svært godt eksempel på hvordan aksjonen driver på det viset, er mulighetene for midtre trase. Det skjedde blant annet i HA 10. januar 2014.

Da påsto aksjonen at bare få hus må rives for å bygge dens versjon av midtre trase, og da vel og merke i tunnel. Jernbaneverket framholdt på samme side samme dato at mange hus må rives. Verket påpekte dessuten i HA 5. september 2013 at alle hus på et cirka 50 mål kryss mellom Dovrebanen og Rørosbanen må vekk.

Enda viktigere er at etaten 10. januar 2014 framholdt i HA at en tunnel i Østbyen er umulig. For det første er det ikke nok overdekning for en tunnel der Smebye-aksjonen ville ha den. Dessuten blir tunnelåpningen da under Mjøsas overflate. Nå vet vi at velges midtre trase, blir det ingen tunnel fra Åkersvika til forbi Vangsvegen. I stedet får vi ei ti meter djup og mange titall meter bred grøft som deler Østbyen i to.

Smebye-aksjonen mener jernbane utenfor sentrum ødelegger strandsonen. Også det er svært feil. Et enstemmig kommunestyre har vedtatt å bygge ut sonen med enormt mange boliger og næringslokaler og da fortsatt med bane der.

Smebyes aksjon begynte som en tunnelaksjon, og den bidro ei tid til å styrke debatten om ny bane. Dessverre har aksjonen utviklet seg slik at den lett kan bidra til å hindre at Hamar får dobbeltspor, eller at det forsinkes mye.

Det er svært ille for blant annet de to millioner årlig reisende, klimaet, naturmiljøet, næringslivet og utviklingen av Hamar og Innlandet. Jeg vil unngå slik elendighet. Jeg vil uavhengig av trase ha dobbeltspor helt til Hamar i 2024 og til Lillehammer i 2030.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke