hacklink
18. sep
VIKINGSKIPET STASJON 1: Denne illustrasjonen presenterte vi for flere år siden som idé til Vikingskipet stasjon.
 
Ille når mannen erviktigere enn ballen
I HA 2. mai slår Rolf Berntsen til. Han skriver «Smebye-aksjonen» og gjentar mitt navn såpass mange ganger at det er liten tvil om at målet er å ta mannen, ikke bare ballen.

0
Publisert: 25.mai.2016 04:02
Oppdatert: 25.mai.2016 04:02

MENINGER

Når jeg debatterer her er det ikke som privatperson, men som leder av Folkeaksjonen for jernbanefri strandsone i Hamar, med over 6.000 som støtter oss. Hadde jeg deltatt som privatperson, og uten å være opptatt av annet enn meg selv og mitt, så hadde budskapet vært motsatt; greit for meg at Jernbaneverket (JBV) kjøper huset mitt og gir meg «hjelp til» å bestemme når jeg må finne en god pensjonistbolig.

Vi har aldri tegnet 12 fotballbaner som en tynn strek. Den illustrasjonen det vises til, er nordover fra stasjonen i korridor øst. Der skal det gå to spor, og vi har ønsket at disse legges på 128 meter og raskt inn i en miljøtunnel. Å bruke JBVs illustrasjon med bildetekst «Feil 1» er misvisende. Vi har aldri tegnet stasjonen som en tynn strek.

Hvor mange hus som må rives hvis midt-løsningen velges, vet ingen i dag. Det avhenger bl.a. av hvor stasjonsområdet legges. Her har JBV to alternativer. Vi er også sikre på at Hamars politikere aldri vil tillate en åpen grøft gjennom Østbyen. Dette er verdifulle arealer som kan utnyttes, slik som f.eks. over E18 på Sjølyst. JBV er tydelig på at illustrasjonen det henvises til, gjelder jernbanetekniske løsninger, ikke miljø- og avbøtende tiltak. Å bruke JBVs illustrasjon med bildetekst «Feil 2» blir altså feil.

Påstanden om at trasédebatten fører til en utsettelse er feil. Hamar kommune følger tidsskjemaet med sikte på et vedtak i desember 2016. Stortinget skal våren 2017 vedta ny Nasjonal transportplan. Målet er «til Hamar i 2024 og Brumunddal i 2026», hvis de da ikke følger Hamar Formannskaps enstemmige vedtak om «gjennom Hamar i 2024».

Det er riktig at Folkeaksjonen for jernbanefri strandsone i Hamar startet som en tunnelaksjon, men formålet har vært det samme hele tiden: å frigjøre strandsonen for jernbane. Vi har ønsket å være konstruktive i debatten. Derfor er bl.a. midt-løsningen fortsatt med som et reelt alternativ. Vi har hele tiden vært trofaste mot vårt mandat ved ikke å ta stilling til hvilken løsning vil foretrekker, bare hva vi IKKE vil ha.

Til slutt en oppfordring:

Vi håper vi at vi heretter kan omtales som det vi heter: Folkeaksjonen for jernbanefri strandsone i Hamar.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke