17. aug
SKISSE: BANE NOR
 
Ingen barriere

Publisert: 12.aug.2019 08:11
Oppdatert: 12.aug.2019 08:33

Det ble tidlig igangsatt en underskriftskampanje, hvor det ble lansert at jernbanen, slik den går i dag – er en barriere mot Mjøsa. Etter min mening er den ikke det, og det er et syn jeg deler med svært mange eldre hamarsinger.

For oss representerer sporet fra stasjonen og nordover en stolt historisk tradisjon hvor jernbanen gir byen vår en urban atmosfære, og togreisende får et vakkert utsyn over det rolige mjøslandskapet – samtidig som de får et glimt av den vakre Strandgateparken og den flotte byen vår.

I Strandgaten er det lagt opp til en gedigen biltrafikk – hvor biler og busser står i lange, eksossprutende køer.

Så kommer det et stillferdig persontog «ruslende» forbi. Hvis det blir borte, vil vi rett og slett savne det.

Å bruke en masse penger på å få toget den korte strekningen i kulvert under jorden, er etter min mening en lite gjennomtenkt løsning.

Jeg synes det er underlig at Hamar-politikerne, som med liv og sjel har kjempet for østløsningen og rasering av vår flotte sentrumsstasjon, elegant har hoppet over hvor enormt mye dette vil koste.

Nå later det til at realismen endelig er kommet på bordet. «Bane NOR har sagt sitt ord» – for å være litt poetisk – (eller, hva er det jernbanen nå heter?). Sammenlignet med biltrafikken, forårsaker toget verken trafikkaos eller spyr ut eksos.

Til og med godstrafikken plager ikke nevneverdig. Men den bør etter min mening for fremtiden flyttes over til Rørosbanen, som er kortere, ikke så værutsatt og kan med hell elektrifiseres – slik at fremtidens frakt av verdifull sjømat fra Nord-Norge til Europa gis de beste betingelser.

Speakers` Corner

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke