Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
22. sep
 
Ingen innsigelser ved senket stasjon

Publisert: 19.des.2016 14:49
Oppdatert: 19.des.2016 15:02

Vi bør framforhandle Korridor vest-alternativet med usynlig kulvert.

I kommunestyret (KS) 17. juni 2015 vedtok politikerne enstemmig rådmannens innstilling om fastsetting av planprogram for KDP dobbeltspor Sørli-Brumunddal, samt tilleggsforslaget om at trase H1 skulle utredes som tunnel/senket alternativ.

JBV leverte så et håpløst produkt med 15 kilometer tunnel på 15 meter dybde, som de ville henlegge, noe KS gjorde i februar 2016.

En interessegruppe har i høringsuttalelse til JBV og kommunen, beregnet en annen senket versjon av H1 med bare 4.5 kilometer tunnel og lokk over spor på 8 meter dybde. Denne kan være billigere enn nåværende Korridor midt-alternativ, mindre krevende byggteknisk, bedre flomsikret og med bevaring av hele strandsonen, også i Åkersvika. Denne løsningen har JBV konsekvensutredet på alle deler, som kulvert/tunnel i Korridor vest og som senket bane/stasjon i Korridor midt.Det mangler bare noen delutredninger for Hamar stasjon.

Vi kan få en situasjon hvor et departement tar avgjørelsen for Hamar; vi blir fratatt den mulighet til kompromiss jeg vil hevde «senket H1» eller lave kulverter vil kunne representere.

Vi kommer bort fra alle innsigelser med senket H1. Banen kommer under jord og vann. Verken fylkesmann, vegvesen, JBV eller riksantikvar treffes av senket bane. Hamarbukta blir åpen, bryggene bevares, vi bebygger sentrumskvartaler (90.000 kvadratmeter) og stasjonslokk med boliger og næring. Vi river ingen boliger eller næringsbygg, men innvinner areal og kostnader. Det grønne Koigen forlenges gjennom Strandgateparken forbi stasjonen og Vikingskipet til Børstad og Klukhagan.

Tidsfaktoren med spart ekspropriasjon, spart massetransport, færre bruer og få driftsforstyrrelser kan omregnes til fradrag i kostnadene. Samfunnsregnskapet går også i pluss på en rekke områder. Det gjenstår bare detaljer. En delutredning kan være klar i februar 2017. Da har vi den beste nyttårsgaven for byen vår.

Hele kommunestyret (alle partier!) stemte for senket H1 i fjor sommer. Men de fikk ikke hva de bestilte. Nå vet vi hva vi gikk glipp av. Vi kan derfor komme i en situasjon hvor vi forspiller Hamars beste muligheter. Den desidert beste er nå å senke stasjonen, legge en neddykket kulvert under Hamarbukta og forbi Koigen, med tunnel til Jessnes. Jeg var med på å redde Koigen, nyskape Hamar Park, la oss nå sammen redde Hamar!

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke