16. sep
Vest: Et mulighetsstudium for vestalternativet med kulvert, presentert onsdag.
 
Ingen skam å snu, HA
I HAs leder 9. september etterspørres det nysgjerrighet, interesse og entusiasme rundt mulighetsstudien Dronninga Landskap presenterte på vegne av Jernbaneverket.

0
Publisert: 10.sep.2016 04:00
Oppdatert: 10.sep.2016 09:25

Nysgjerrighet og interesse bør man møte det meste i livet med. Det er jeg enig med HA i. Entusiasme, derimot, er ikke noe man kan kreve. Begeistring kan ikke instrueres.

Planleggingsleder Eide forklarer motstanden mot vestalternativene med «dårlig kommunikasjon». En mistolking av situasjonen. Motstanden skyldes at en stor del av Hamars befolkning ikke liker tanken om bro eller blokker i Hamarbukta, og at de ønsker å utvikle området som fellesarealer – ikke at JBVs planer er dårlig kommunisert.

I mulighetsstudien ble vi vist skisser om hvordan den nye bydelen mellom Mjøsa og sentrum kan bli. Greit nok. Men hva er så en mulighetsstudie? Jo, det er en skisse, en mulig løsning. En mulighetsstudie er et kreativt forslag, som i dette tilfellet slapp å ta hensyn til undersøkelser om hvem som bruker stasjonen (tallene finnes jo ikke i særlig grad), trafikkavvikling, sol-skyggeforhold, og finansiering. Vi får med en slik fantasi heller ikke vite prisen på de tusen boligene som kan bygges, ifølge forslaget. Vi får ikke vite noe om utbyggingstempo, og ei heller om markedet er rede for det. Hvem skal bo der? Jeg påberoper meg ikke å være eiendomsutvikler, men antar at beliggenheten vil gjøre at vi får et klasseskille, og at bare de med best råd vil kunne kjøpe i «Nye Hamar».

Så til gjennomføringsmuligheten. Vi har allerede utbyggere klare på Espernområdet. Ser man for seg at det er et marked for utbyggingen i Hamarbukta i tillegg, eller i stedet for? Hvor mange år vil området bli en byggeplass ut over byggingen av en eventuell jernbane? Vil utbyggerne ha mot til å bygge tusen boliger på en gang, eller vente med å bygge videre til én blokk er solgt ut? JBV har gjentatte ganger uttrykt at de bare vil «rydde opp etter seg». Hamar må selv stå for størstedelen av utviklingen – med eller uten jernbanefri strandsone. Det betyr at alle planene DL viste i mulighetsstudien, med strandpromenade, større grøntarealer og en utvidet sandstrand like godt kan la seg realisere uten blokker og en utfylt strandsone.

Jeg mener HA er i overkant positive til vestalternativet – enkelte ganger for positive til å drive kritisk journalistikk. Holdningen kommer tydelig frem i omtalen av tilhengerne av øst som mennesker som bedriver «repeterende besvergelser om jernbanefri strandsone».

Det er aldri for sent å snu, HA.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke