hacklink
18. sep
 
Ingen vet hva Øst vil koste

Publisert: 22.mar.2017 15:25
Oppdatert: 22.mar.2017 15:25

Fredag 17. mars presenterte HA et nytt forslag til stasjonsplassering ved Vikingskipet. Etter å ha lest innlegget sitter vi igjen med et inntrykk av at dette umulig kan bli billigere enn senket kulvert i Vest. Og selv om det er foreslått forbedringstiltak, har forslaget også fordyrende og problematiske sider:

1. For å spare naturreservatet er dobbeltsporet lagt på vestsiden av det gamle sporet over Åkersvika. Ulempen med det er at det nye sporet vil måtte krysse det gamle på to steder. Det vil føre til buss for tog i lengre perioder, noe som vil drive kostnadene opp.

2. Sporet er senket tre meter forbi Vikingskipet, sikkert både for å redusere støyen fra togene, ikke virke så dominerende mot Vikingskipet, og for å komme så lavt som mulig i nord for dermed kunne komme inn i landbrukskulvert nord for Disen. Men de vil ha stasjonstorg og parkeringsplasser under sporene, noe som krever utgraving ned til kote 123, som er normal sommervannstand i Mjøsa. Dette svære arealet må da sikres mot 200-års-flom, som i Åkersvika krever vanntett konstruksjon opp til kote 127 (det er ikke bølger i vika). Dette er ifølge Bane NOR det samme sikringsarbeidet som kreves ved kulverten i Vest.

3. Sporene er flyttet lenger unna Vikingskipet. Dermed skånes mer av naturreservatet, men Vikingskipet får ikke mer rom rundt seg, for mellom banen og skipet legges Åkersvikavegen. Brannstasjonen spares, men ca. 10 plasskrevende bedrifter ofres. Hvor skal disse flyttes?

4. Stasjonen er lagt så langt sør som mulig, sikkert for å gi en illusjon om at stasjonen er nærmere sentrum. Men det er plasseringen av plattformene som avgjør hvor langt øst vi kommer, og plattformene ligger 1,2 kilometer lenger unna sentrum enn i vårt vest-alternativ.

5. I krysset med Vangsvegen ved Flagstadelva foreslår de at banen skal gå i flomsikker høyde, og Vangsvegen i bru over. Der, i høyden 136 moh skal også Åkersvikavegen ta av, så der oppe må det være en rundkjøring med en 4-feltsveg og en 2-felts. Fra rundkjøringen som ligger 10m over nåværende veg, må det gå tre bruer ned, i øst, vest og sør som kan bli 200m lange. Hvordan synes Folkeaksjonen denne konstruksjonen vil arte seg i forhold til 200m kjøreledning som de absolutt ikke vil se idet de forsvinner ned under 8m-planet i Vest?

6. Landbrukskulverten som skal beskytte gardene Børstad og Tommelstad, vil bli lenger enn den senkede kulverten vi har foreslått i Vest, og vil nok koste om lag det samme.

Som alle varianter av Øst har også dette forslaget mye av de samme ulempene: vi får en delt by, støy hele døgnet rundt Åkersvika, vi belaster naturreservatet, vi stenger inne Vikingskipet, og vi legger opp til en utvikling der Østbyen skal forvandles til et sentrum med høyhus, og at byen skal ese ut over landbruksarealene nord, øst og sør.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke