Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
21. sep
Innlandet: Etterspurt av både norske og utenlandske turister.Foto: Christian Hedløv Engh
 
Innlandet – klar for en internasjonal posisjon?
Reiseliv: Nå er det på tide å sette lavlandet og kulturlandskapet på reiselivskartet, skriver Christian Hedløv Engh.

0
Publisert: 06.aug.2016 04:00
Oppdatert: 08.aug.2016 07:07

Denne sommeren har jeg nesten utelukkende tilbrakt i Mjøstraktene. Fra et landsted på Kapp har jeg vært turist i eget omland, -på begge sider av Mjøsa. Jeg har vært ivrig tilskuer til Skibladners ferd mellom mjøsbyene og bygdene omkring og folkefesten dette resulterte i.

Jeg har deltatt på konserter, show, aktiviteter og kulturarrangementer og jeg har prøvd ut en rekke spisesteder. Fra de enkle, men idylliske gårdskafeene til de finere og mer urbane restaurantene. Alle har hatt det til felles at de byr på god mat og drikke med et lokalt særpreg, god service og god atmosfære. I tillegg har jeg besøkt gårdsbruk, hvor bøndene har valgt å åpne opp eiendommen sin og by på seg selv gjennom historieformidling i autentiske omgivelser. Det har vært flott å være turist i egen region.

Når jeg snakker med gründerne, så forteller alle om en jevn vekst og at besøkstallene i år har vært bedre enn noen gang. I kombinasjon med markedsundersøkelser om hva norske og internasjonale turister etterspør, gir dette grunn til optimisme for reiselivet og kulturnæringene i vår region.

Reiselivet i Innlandet sysselsetter ca. 14.000 personer (kilde; Innlandsutvalget 2015) i tillegg til et større antall sesongarbeidere, og er dermed en av de aller viktigste næringene våre. Mange arbeidsplasser innenfor kultur og landbruk er også knyttet til denne næringen. Hittil er det Fjellregionen som har satset mest på reiselivet, hvor de store vintersportsdestinasjonene dominerer. Nå er det på tide å sette lavlandet og kulturlandskapet på reiselivskartet.

Og vi er godt i gang, men lista kan legges mye høyere. Nettverket av Mjøsgårder, Urbane Totninger og Skibladner er alle eksempler på etablerte opplevelsesaktører som fortsatt er i stand til å videreutvikle seg og vokse. De trekker besøkende langt utenfor eget distrikt. Men fortsatt er det plass til flere aktører som vil satse. Det er et marked for flere gårder som vil åpne for publikum, flere aktører som tilbyr opplevelser, og flere turistbåter på Mjøsa.

Aktørene selv, gjennom destinasjonsselskapene, har erkjent dette. De har meldt seg inn i det nystiftede landsdelsselskapet; Visit Oslo Region som har til formål å markedsføre en utvidet Osloregion både nasjonalt og internasjonalt. På www.visitoslo.com blir man altså anbefalt å reise til Innlandet for å fiske i Einavannet, delta på Festspillene i Elverum, drikke kaffe på Skafferiet eller sove på Bryhni Søndre. På engelsk, tysk og norsk.

I tillegg har aktører fra den sørlige delen av våre to fylker de to siste årene deltatt på verdens største messe for mat og opplevelser; International Grüne Woche i Berlin. Der har Oslo-regionen, som en av tre utvalgte landsdeler, delt ut det beste vi har å by på under Innovasjon Norges tilrettelegging.

Satsingen på «Skibladner minutt-for-minutt» og «Sommeråpent»arrangementene ga innbyggerne stolthet og en ny bevissthet rundt potensialet i egen region. Fylkeskommunene, fylkesmennene og Innovasjon Norge bidro med betydelige midler for å styrke både dette og den fremtidige markedseffekten av arrangementene.

Destinasjonsselskapene (Visit Lillehammer, Visit Hamarregionen og Visit Gjøvikregionen, Hadeland og Ringerike) skal nå sammen lage en markedsplan for mjøsregionen. Det er flott. Slik kan vi få frem regionale prioriteringer og satsinger og få styrket både produktutviklingen og markedsføringen. Kommuner og fylkeskommuner vil da naturlig nok også ta dette inn i sine respektive utviklingsplaner, og temaer som bobilparkering, merking av stier og WiFi hot-spots kan bli behandlet og få gode løsninger. Forslaget om å gi en av våre lokale veier status som «nasjonal turistvei» er allerede fremmet.

Samarbeid mellom kommersielle aktører er en annen viktig forutsetning. Det finnes allerede flere nettverk innenfor området mat og reiseliv, men utfordringen er å tenke «stort nok», både geografisk og på tvers av aktiviteter. Målet bør være å ta en internasjonal posisjon innenfor reiselivet, hvor landbrukshistorie, mat og kulturlandskap er en hovedingrediens. Innovasjon Norge har gode kompetanse – og finansieringsordninger for både nettverk og enkeltbedrifter som ønsker å satse innenfor denne sektoren.

Da gjenstår det bare å se om ambisjonene om vekst og utvikling innenfor reiselivet lar seg realisere. Om offentlige og private aktører trekker i samme retning, tror jeg vi skal få mye å glede oss til. Jeg gleder meg i alle fall allerede til neste sommer med nye opplevelser med familie og venner i Innlandet. Kanskje inviterer jeg noen utenlandske gjester også.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke