15. sep
Transportsamarbeid: Enklere å reise mellom byene rundt Mjøsa.Foto: Christian E. Bergheim
 
Innlandet trenger mjøsbyen
Region: For første gang samarbeider kommunene rundt Mjøsa og en rekke offentlige etater om arealbruk og transport.

Ønsker du at det skal være enklere å reise kollektivt mellom byene rundt Mjøsa? At det skal være færre biler i byene og at vi skal skape gode byrom? At det skal bli slutt på unødvendig rivalisering i Innlandet?

Det ønsker vi også. For første gang samarbeider derfor ti mjøsnære kommuner, Hedmark og Oppland fylkeskommuner, fylkesmennene, Statens vegvesen og Jernbanedirektoratet om en felles areal- og transportstrategi for mjøsbyen. De ti kommunene som deltar er Lillehammer, Øyer, Gjøvik, Vestre Toten, Østre Toten, Ringsaker, Hamar, Stange, Løten og Elverum.

Mjøsa binder oss sammen på tvers av kommune- og fylkesgrenser. I 2020 viskes også fylkesgrensa mellom Hedmark og Oppland ut. Innlandet skal ta nye posisjoner, både nasjonalt og internasjonalt. Vi har høye ambisjoner for landsdelen vår, og det krever samarbeid. Vi må samle oss i større grad enn tidligere. Vi oppnår lite ved å konkurrere med hverandre. Mjøsbyene samlet utgjør en naturlig innlandshovedstad. Samarbeidet om mjøsbyen gjør at vi kan oppnå mer enn om vi kjemper hver for oss.

Mjøsbyen har potensial til å bli en av Norges største byer. En motor for Innlandet. Med kraft til å markere seg i utlandet. Et steinkast nord for Gardermoen, omgitt av fjell- og flatbygder. Derfor er det viktig med en felles strategi for å løse framtidas utfordringer.

Lykkes vi med vårt samarbeid om mjøsbyen, kan vi få statlig støtte til noen av utfordringene. Staten har innført byvekstavtaler for de ni største byområdene, og det er store økonomiske ressurser til transportløsninger i disse avtalene. I Nasjonal transportplan er det satt av 66 milliarder kroner til byvekstavtaler. Transportetatene vurderer nå avtaleordninger også for mellomstore byområder. Mjøsbyen er nevnt spesielt som et av flere aktuelle byområder.

Ved å utvikle areal- og transportstrategien for mjøsbyen, vil vi i neste runde kunne stå samlet om å være en avtalepart med staten. Dette kan føre til at vi får statlig støtte til gode miljøvennlige transporttiltak i mjøsbyen i framtida.

Vi ønsker en grønn utvikling i takt med den raske teknologiutviklinga. Oppland skal være klimanøytralt innen 2025. Da må grønn utvikling og teknologi gå hand i hand. Transporten vil endre seg og framtidas reiser vil bli grønnere enn i dag. Transporttilbudet må utvikles i fellesskap for alle i en region. I mjøsbyen-samarbeidet sitter vi allerede rundt samme bord for å ta fatt på de teknologiske mulighetene framtida gir.

Rundt bordet diskuteres også arealbruken i byene våre. Vi trenger en felles forståelse og enighet om prinsipper for lokalisering av handel og annen næringsvirksomhet. Rett virksomhet må komme på rett sted – til det beste for de eksisterende sentra og for hele regionen. Ved å utvikle en felles strategi unngår vi uheldige spillsituasjoner mellom kommuner og vi kan få færre konfliktsaker i arealplanleggingen. Det blir også mer forutsigbart for utbyggere og utviklere når vi får felles prinsipper for lokalisering av næring i hele mjøsbyen.

Mjøsbyen skal bidra til en mer konkurransedyktig og bærekraftig region med levende byer og tettsteder. Innbyggere andre steder i fylket vil også nyte godt av dette. Samarbeidet vil kunne gi positive ringvirkninger i hele det nye fylket. Sjøl om vi går sammen om en framtidig utvikling, skal vi sjølsagt ta vare på og dyrke små og store steder sin egenart.

Mjøsbyen er ikke en fysisk by på kartet. Mjøsbyen er først og fremst et bidrag for å skape gode steder å leve, oppmuntre til mer samarbeid og for å styrke vår felles posisjon.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke