9. des
DOBBELTSPOR: Det skal en god politisk kampanje til for å lykkes med jernbaneutbyggingen gjennom Hamar, mener Knut Fangberget.
FOTO: Christian E. Bergheim
 
Inter City-jernbane gjennom Hamar?
Trasévalget: Vi må slutte med å si «dætta bli det nok ittno ta» og samle oss om en kampanje for å få det gjennomført.

Publisert: 11.nov.2019 11.52
Oppdatert: 11.nov.2019 22.33

«Bare en kostnadsbombe kan hindre at det blir trasé øst», sa statsminister Erna Solberg til Hamar Arbeiderblad i sommer.

«Denne regjeringen har som prinsipp å lytte til lokale beslutninger i slike saker», sa hun videre.

Hamar kommunestyre skal behandle trasévalget før sommeren neste år, og jeg regner med at det da blir endelig vedtak om å velge trasé øst, slik at Hamar får frigjort store, nye arealer for urban vekst, og aller viktigst, byen knyttes sammen med Mjøsa.

Så langt er det bra, men den store kampen står i behandlingen av ny Nasjonal Transportplan for perioden 2022–2033.

Der må strekningen Åkersvika-Brumunddal (altså gjennom Hamar) ligge inne i første seksårsperiode.

Det skal en god politisk kampanje til for å lykkes med dette. I tillegg er det de årlige statsbudsjetter som faktisk bevilger penger til bygging.

Det er i statsbudsjettet for 2020 satt av penger til å gjøre planer for Åkersvika – Brumunddal (Kommunedelplanen) ferdige slik at vi formelt kan være med i ny Nasjonal Transportplan.

Strekningen Brumunddal-Moelv skal i løpet av 2020 få utarbeidet forslag til planprogram for Kommunedelplan som er første del i prosessen.

Denne planen kan endelig vedtas i Ringsaker kommunestyre om to til tre år, altså lenge etter Hamar, som får vedtatt plan medio 2020.

Den så kjente kommentaren, «dætta bli det nok ittno ta, det stoppe fel i Stange en stan», ser ut til å bre seg. Det er for passivt.

Vi må ikke bare vinne slaget om trasévalget, men vi må også vinne krigen om at det faktisk blir bygget.

Da må vi slutte med «dætta bli det nok ittno ta» og samle oss om en kampanje mot Jernbanedirektorat, Stortinget og regjering for å få gjennomført den største og viktigste utbyggingen i Hamar på mange tiår.

I desember kommer Jernbanedirektoratets innspill til Nasjonal Transportplan 2022–2033 på høring med frist april 2020.

Det er Innlandet fylkeskommune som er høringsinstans, så første steg er å få bygging gjennom Hamar med der.

Deretter er skal regjeringen behandle forslaget med de ulike høringsinnspill, og så skal de legge fra sitt forslag høsten 2020 for Stortinget. Stortinget skal vedta ny Nasjonal Transportplan 2022–2033 i april 2021.

Jeg vil Hamars beste i denne saken, og da nytter det ikke med «dætta bli det nok ittno ta». Vi må fram i skoa og kjempe for Hamars sak.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke