17. sep
 
Inter-City-utbyggingen
Jernbanedebatten

Publisert: 28.jun.2016 04:00
Oppdatert: 28.jun.2016 11:19

InterCity-utbyggingen er en fantastisk mulighet for byutvikling for Hamar og innlandsregionen. Østbyen Vel støtter Jernbaneverket (JBV) sin anbefaling om vestre korridor. Vi synes bydelen vår, den lille bydelen der det hele startet da Hamar begynte å vokse for over 100 år siden, ikke fortjener å bli fjernet fra Hamar-kartet (ref. midtre korridor).

Østbyen er bydelen der både hus og gater er verneverdige i gjeldende kulturminneplan. Vi ønsker heller ikke å bli transportåre og klemt inne mellom nytt sentrumsområde (ref. østre korridor) og dagens sentrumskjerne.

Vi registrer med sterk bekymring den retorikken og kommunikasjonsformen flere av våre ledende lokalpolitikere har valgt i kampen mot korridor vest. Det legges opp til en følelsesladet debatt som preges av konspirasjonsteorier og direkte feilinformasjon.

Når ordføreren skriver innlegg i HA om høyde på kulvert, og blir tatt i faktafeil av JBV, så synes vi dette er svært lite tillitvekkende. Briskebyen Vel sitt debattinnlegg blir møtt med personangrep og samme arroganse som man behandler de faglige utredningene til JBV sine konsulenter. På budsjettet til en allerede hardt presset kommuneøkonomi der velkomstklasser nå legges ned, så ønsker våre lokalpolitikere å fortsette ressursbruken i kampen mot JBV og korridor vest gjennom å leie inn nye konsulenter for å utrede midt- og østalternativene videre.

Mange av våre lokalpolitikere gikk tidlig ut med sterk motstand mot korridor vest, lenge før konklusjonene til JBV sine utredninger ble klare. Vi har forståelse for at flere våre lokalpolitikere ønsker å framstå som prinsippfaste, men håper at det er mulig å legge tanker om lokalpolitisk posisjon og prestisje til side i denne saken.

Østbyen Vel ser store muligheter for byutvikling med vestre korridor. Koigen kan bli større enn i dag, tilgangen til strandsonen blir bedre, og bekymringen for sentrumsdød i Hamar kan bli borte for godt. Vi ser gode muligheter for å utvikle en kompakt og bærekraftig by, med mindre lokalt transportbehov og et mer attraktivt urbant miljø.

Vi som bor her, midt i byen og i byutviklingen, opplever Hamar både som en flott stasjonsby og en Mjøsby i dag. Men det er også en by med mange tomme sentrumslokaler. 12 milliarder til utbygging av vestre korridor med stasjon midt i byen gir mulighet for å utvikle en enda bedre stasjonsby og Mjøsby, og sette fart på Hamars utvikling som regionshovedstad.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke