Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
22. sep
MÅ PRIORITERES: For regionens næringsliv vil IC-utbyggingen redusere transportkostnadene og øke konkurransekraften, skriver Roald Gulbrandsen.Foto: Trond Lillebo
 
InterCity - hva nå?
Utsatt jernbane: Dobbeltsporet jernbane og raskere reisetid på det sentrale Østlandet må skyves mange år fram i tid.

Publisert: 22.feb.2018 13:51
Oppdatert: 22.feb.2018 14:03

Den nye gjennomgangen konkluderer med at utbyggingen tidligst kan være ferdig til Fredrikstad i 2027, til Hamar i 2026, Tønsberg i 2025, Hønefoss tidligst i 2028 og Skien tidligst i 2030.

I tillegg heter det at forfallet på norske jernbaner vil øke de neste seks årene, de planlagte budsjettene er for små tidlig i perioden og for store mot slutten, Bane Nor har havnet på etterskudd med planleggingen og byggingen blir dyrere enn hittil beregnet.

Innspillet fra Bane Nor er et faglig innspill primært knyttet til infrastrukturdelen av handlingsprogrammet til Jernbanedirektoratet.

Direktoratet vil nå bruke dette innspillet når de skal lage et helhetlig handlingsprogram for jernbanene. Det skal sendes på høring i april med frist i juni.

Viktig for Innlandet:

• IC frem til Lillehammer innen 2034.

• Behov for å få mer gods over på bane.

• IC er en viktig sak som berører hele samfunnet på Innlandet. Persontrafikk og bedrifter blir berørt.

NHO Innlandet viser til at en ambisiøs NTP for perioden 2018-2029 ble vedtatt sommeren 2017. Kun seks måneder etter at Stortinget vedtok tidenes mest ambisiøse transportplan, er det nå stor usikkerhet om planen kan gjennomføres som planlagt.

Det gir lite forutsigbarhet og gjør det vanskelig for det lokale næringslivet å planlegge hvordan jernbanen skal bli en del av deres hverdagslogistikk. Med Bane Nor sitt innspill til handlingsprogrammet sås det nå tvil om tidsplanen kan holdes.

En av hovedutfordringene med vedtatt NTP er at mye av midlene er lagt til den siste seksårsperioden.

NHO Innlandet har vært fornøyd med den totale økonomiske rammen til NTP, men har ment at en større andel burde vært lagt til første seksårs periode.

NHO Innlandet opplever at Bane Nor også peker på akkurat dette, nemlig at de har behov for mer midler i første periode.

Regjeringen har som mål å overføre mer gods fra vei til bane og begrunner det med at «øker transportsikkerheten og reduserer både slitasjen på veinettet og miljøpåvirkningen fra transportsektoren (https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/mer-gods-fra-vei-til-sjo-og-bane/id2575336/)»

Tospors jernbane langs Mjøsa vil korte reiseavstanden mellom Østlandet og Midt-Norge, og bidra til at gods mellom Østlandet, Midt- og Nord-Norge og Nordvestlandet kan fraktes med tog.

Fremkommelighet og pålitelighet er vesentlige faktorer for at godstransporten på jernbanen skal være konkurransedyktig.

Det er derfor med stor bekymring at NHO Innlandet leser Bane Nor sine innspill som indikerer at dette forfallet på bane og vedlikeholdsetterslepet igjen vil kunne øke i seksårs perioden.

For regionens næringsliv vil IC utbyggingen redusere transportkostnadene og øke konkurransekraften.

NHO Innlandet mener at samferdselspolitikken i enda større grad må prioritere næringslivets behov ved planlegging og gjennomføring. God infrastruktur er avgjørende for å lykkes.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke